Var med när region Västs främsta entreprenör koras

Nu på onsdag den 23 november koras region Västs mest framgångsrika entreprenör. Vinnaren möter sju andra regionvinnare när SM i entreprenörskap – Entrepreneur Of The Year - avgörs på Cirkus i Stockholm den 8 februari 2012. Region Väst sträcker sig från Halmstad upp till Strömstad och in i landet till Skaraborgsområdet. På plats finns även SEB som kan kommentera det lokala företagsklimatet.

Följande entreprenörer har valts ut i hård konkurrens och gör upp om regiontiteln Ernst & Young Entrepreneur Of The Year:

• Samuel Samuelsson, Le Pain Francais AB
  • Karl-Erik Andersson, Derome Aktiebolag
  • Cecilia Pettersson, PPY Production AB
  • Stefan Engelsson, Engelsons Postorder Aktiebolag
  • Hanna Håkansson, Hannas Villervalla AB
  • Erik Selin, Fastighets AB Balder
  • Anette Yngvesson, Fraktkompaniet i Mölndal AB
  • Ola Bartholdsson, Optik Smart Eyes AB
  • Henrik Blycker och Andreas Martsman, Oxeon AB

Utnämningen sker i samband med en entreprenörskväll på Elite Park Avenue Hotell i Göteborg, där flera av regionens mest framstående entreprenörer samlas. På plats finns också en oberoende jury som består av bland andra Sara Wallin och Hans Ljungkvist.

Nytt för i år är att Entrepreneur Of The Year ställt frågor till lokala företag via SEB:s Företagspanel, som sammanställts i en studie.

– Bland våra kunder finns det fortfarande en god framtidstro trots att den makroekonomiska bilden bitvis är ganska dyster. Vi ser en positiv utveckling med företag som växer och nya företag som startas. Men när konjunkturbilden är så osäker som i dag är det naturligt att företagen försöker anpassa sig till läget på olika sätt. SEB:s undersökning visar att många företag i regionen planerar för tillväxt, säger Tomas Nilsson, chef Region Väst, SEB.

Varmt välkommen till Entrepreneur Of The Year-finalen i Väst.
Datum: 23 november

Tid: 17.00 (Prisutdelning ca 21.00)

Plats:
Elite Park Avenue Hotell
Anmälan och eventuella frågor: Kristoffer Bennis, kristoffer.bennis@se.ey.com alt 0704 – 400 200

Läs mer om alla finalisterna och de frågor som Entrepreneur Of The Year har ställt till företag via SEB:s Företagspanel i bifogade pdf:er och läs mer om tävlingen i vårt pressrum.
Foton kommer att finnas på:

Om Ernst & Young Entrepreneur Of The Year
Ernst & Young Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i drygt 50 länder. Entreprenörerna bedöms av en extern jury efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Tävlingen startade i USA 1986. I Sverige började utmärkelsen delas ut 1995 under namnet Årets Entreprenör. Sedan 2001 heter tävlingen Entrepreneur Of The Year. Arrangör: Ernst & Young. Huvudsponsor: SEB. Officiell leverantör: Elite Hotels. Huvudmediapartner: E24. Mediapartner: Entreprenör. Utmärkelsen stöds ideellt av Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer på www.eoy.nu

Kontaktpersoner

Kristoffer Bennis, projektledare för Entrepreneur Of The Year i region Väst, tfn 0704 – 400 200
Ingvar Andersson, juryordförande, 031 - 772 40 30
Tomas Nilsson, chef Region Väst, SEB: 070-772 31 92