Global entreprenörskapsrapport: Stelbenta regler hindrar entreprenörer som vill anställa och växa

Årets Global Entrepreneurship Monitor Report visar att 55 procent av världens entreprenörer räknar med att anställa åtminstone en person de närmaste fem åren. Svenska entreprenörer är dock betydligt mer försiktiga än det globala genomsnittet. Stelbenta regler och brist på kompetens och kapital anges som hinder.

Resultaten i 2017 års Global Entrepreneurship Monitor (GEM) visar att mer än hälften av världens entreprenörer vill anställa inom de närmaste fem åren. Dock ser de flera hinder på vägen i form av stelbenta regler på arbetsmarknaden, att hitta rätt kompetens, brist på kapital samt mer betungande och komplexa regelverk när verksamheten växer.

Svenska entreprenörer är betydligt mer försiktiga än det globala genomsnittet, bara 38 procent av dem räknar med att anställa inom de närmaste fem åren. Detta kan bero på flera orsaker men speglar bl a hur entreprenörer upplever lagar och regelverk rörande arbetsmarknaden.

- Svenska entreprenörer arbetar ofta i kluster och tillfälliga samarbeten hellre än att anställa. Det är en del av den nya ekonomin och policymakers behöver förbereda sig på nya företagsformer som gig-ekonomi förväntas leda till. Undersökningen visar att Sverige fortsatt är det land där människor ser störst entreprenöriella möjligheter men tvekar att starta företag och anställa. Det är något policymakers behöver ha i åtanke, säger Pontus Braunerhjelm, forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH.

Andelen entreprenörer av befolkningen (TEA) ökade under 2016 eller är kvar på samma nivå som tidigare år. Det är högre i länder på en lägre utvecklingsnivå (17 procent). I takt med ett ökat välstånd minskar entreprenörskapet och ändrar karaktär och i innovationsdrivna länder uppgår det i snitt till nio procent. TEA är högst i Latinamerika, Karibien och Afrika och lägst i Europa. Graden av innovativitet brukar följa med ekonomisk utveckling och innovativt entreprenörskap är högst i Nordamerika (39 procent) och lägst i Afrika (20 procent). Dock finns exempel med både en hög nivå av innovativitet och entreprenörskap som Chile där 24 procent av befolkningen är på väg att starta eller driver ett nytt företag och 57 procent av entreprenörerna anser att de erbjuder en innovativ produkt eller tjänst.

Om undersökningen:   Igår lanserades den 18:e upplagan av den årliga Global Entrepreneurship Monitor (GEM)-rapporten på GEMs årsmöte i Kuala Lumpur, Malaysia. I årets upplaga deltog över 166 000 personer och cirka 2 900 nationella experter på entreprenörskap. Studien har genomförts i 66 länder och representerar 70 procent av världens befolkning och 85 procent av världens totala BNP.

Den fullständiga GEM-rapporten finns tillgänglig här.

För intervjuer och kommentarer :
Pontus Braunerhjelm , forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH, 070-265 55 69.

Pernilla Heed
Kommunikatör