Lars Backsell ny ordförande i Entreprenörskapsforum

Den 1 januari 2015 tillträder Lars Backsell, arbetande styrelseordförande i Recipharm, som ordförande i Entreprenörskapsforums styrelse. Han efterträder Melker Schörling, styrelseordförande Melker Schörling AB, som varit ordförande sedan 2012.

Lars Backsell är styrelseordförande i Recipharm och har tidigare bl a varit VD i Recip AB och arbetat i ledande befattningar i Pharmacia AB och Coloplast A/S. Han är ledamot i BioInvent och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Lars Backsell är civilekonom och har genomgått ett Advanced Management Programme vid Insead.

Entreprenörskapsforums avgående vd Pontus Braunerhjelm, professor KTH, kommenterar valet av ny ordförande:

Lars Backsell kan beskrivas som en serieentreprenör i läkemedelsbranschen och har tillsammans med Thomas Eldered drivit upp läkemedelsbolaget Recipharm till ett miljardföretag. Entreprenörskapsforum kommer verkligen kunna dra nytta av hans gedigna erfarenheter och kompetens.

Pontus Braunerhjelm, vd Entreprenörskapsforum och professor KTH