Maktskifte nyttigt för kommunal utveckling?

I månadens Thulins Tabeller framkommer att enpartikommuner har förlorat sex procent av sin befolkning under perioden 1973-2012 medan övriga kommuner gått 13,5 procent plus. I 71 av landets kommuner har kommunstyrelsens ordförande kommit från samma parti de senaste 40 åren, skrev Dagens Samhälle förra veckan. Det tycks vara bra att röra om i den kommunala valgrytan ibland, skriver Per Thulin, ekon dr Entreprenörskapsforum och KTH.

Trots att den svenska befolkningen i genomsnitt har vuxit med 8,6 procent mellan 1973 och 2012 har enpartikommuner, dvs där kommunstyrelsens ordförande kommit från samma parti under 40 år, i genomsnitt förlorat närmare sex procent av sin befolkning. Samtidigt har övriga kommuner sett sin befolkningsstorlek öka med 13,5 procent.

Även försörjningskvoten, som ger en bild av hur många personer en yrkesverksam individ i genomsnitt måste försörja utöver sig själv, har ökat mer i kommuner som haft samma partitillhörighet på kommunstyrelsens ordförande sedan 1973.

Det är stora och signifikanta skillnader mellan enpartikommuner och övriga kommuner. Resultaten tyder på att det kan vara bra att röra om i den kommunala valgrytan ibland, säger Per Thulin, ekon dr Entreprenörskapsforum och KTH.

Ta del av Thulins tabeller

Kontakta Per Thulin, 070-559 66 24 eller per.thulin@indek.kth.se