Pressinbjudan nationell lansering: Hur entreprenöriella är svenskarna?

Vill de svenska entreprenörerna växa? Är svenskarna fortfarande livrädda att misslyckas som företagare? Är vi fortfarande bäst på att identifiera affärsmöjligheter? Det är frågor som kommer att diskuteras vid lanseringen av den nationella Global Entrepreneurship Monitor, GEM-rapporten torsdagen den 8 juni. Välkommen att ta del av resultat och policyrekommendationer från den svenska upplagan av världens största studie av entreprenörskap som undersöker entreprenörers aktivitet och ambition liksom attityder kring entreprenörskap.

Vid lanseringsseminariet diskuteras årets resultat inklusive frågeställningar som:

• Hur entreprenöriella är svenskarna?
  • Bor alla entreprenörer i Stockholm och Gnosjö?
  • Hur har Reepaluutredningen påverkat kvinnors entreprenörskap i Sverige?
  • Är äldre mer entreprenöriella än yngre?

Medverkande:
Pontus Braunerhjelm , forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH
Carin Holmqvist , professor Handelshögskolan i Stockholm
Janine Alm Ericsson , riksdagsledamot/ ekonomisk talesperson (MP)
Björn Rosengren , tidigare näringsminister (S)
Martin Ådahl , chefsekonom (C)
Margareta Jonsson , Polarbröd AB
Kerstin Söderbaum , grundare Söderbaumska skolan samt gemenskapsboendet Tersen
Meiju Vartiainen , grundare och vd Mowida AB

Läs mer om seminariet.

När? Torsdag den 8 juni kl. 13.00–15.00. Kaffe från kl. 12.30 och eftermiddagskaffe efter lanseringen.
Var? SUP46, Regeringsgatan 65 plan 3, 111 56 Stockholm
Anmälan: Till Ylva Skoogberg , 070-226 00 50.

Fakta Global Entrepreneurship Monitor GEM är det mest omfattande och världsomspännande forskningsprojekt som årligen mäter och analyserar entreprenöriella aktiviteter, ambitioner och attityder. Projektet startades med tio länder 1999, 2016 var antalet medverkande länder 66. I årets globala undersökning, den artonde i raden, har drygt 166 000 personer intervjuats. Undersökningen omfattar 70 procent av världens befolkning samt 85 procent av global BNP.