Pressinbjudan: Skatter för innovation och entreprenörsdriven tillväxt

Trots rapportering om framgångsrika enhörningar presterar Sverige medelmåttigt vad gäller entreprenörskap och skattetrycket är fortsatt högt. En internationell jämförelse av skattesystem visar att det finns mer att göra i Sverige för att främja innovation och entreprenörsdriven tillväxt, en särskilt angelägen diskussion i en tid då snabba omvärldsförändringar utmanar rådande ramvillkor. Den 2 februari lanserar  Entreprenörskapsforum rapporten  Skatterna och entreprenörskapet – företagsbyggande, optioner och tillväxt.

Rapporten är författad av  Pontus Braunerhjelm , forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH,  Johan Eklund , vd Entreprenörskapsforum och professor BTH och JIBS,  Magnus Henrekson , professor och vd IFN,  Arvid Malm , doktorand Entreprenörskapsforum och  Johan Kreicbergs , vd Kreicbergs Utredning & Opinion och tidigare huvudsekreterare Entreprenörskapsutredningen.

I rapporten diskuteras bl a:

• Hur har regler och reformer påverkat entreprenörskap i Sverige?
  • Hur står sig svenska skatter i ett internationellt perspektiv?
  • Vilka regler främjar innovation och entreprenörsdriven tillväxt?

Kommenterar gör  Leif Jakobsson , statssekreterare Finansdepartementet och  Annika Fritsch , skatteexpert Företagarna.

När:  Torsdagen den 2 februari kl 08.00-09.30. Registrering och frukostmacka från kl 07.30.
Var:  Entreprenörskapsforum, Grevgatan 34, 3tr, Stockholm.
Hur:  Anmälan till Pernilla Heed , kommunikatör Entreprenörskapsforum

Pernilla Heed