Pressinbjudan: Sverigelansering av Världsbankens Doing Business Report 2017

Världsbankens årliga mätning av företagsklimatet i knappt 200 länder – från Afghanistan till Zimbabwe – har rönt betydande uppmärksamhet sedan den publicerades för första gången 2003.  Undersökningen omfattar kvantitativa indikatorer på elva områden och inkluderar förutsättningar för entreprenörskap, regelbörda och skatter. Nytt för i år är att en genusdimension inkluderats. Frågan är nu: Hur placerar sig Sverige och har vi förbättrat oss gentemot våra konkurrentländer?

I den tidigare Sverigeundersökningen noterades utrymmen för förbättringar, till exempel i bestämmelser kring att starta företag, betala skatt, anställa och erhålla lån.  Andra områden som Världsbanken pekat på att Sverige bör ta tag i rör:

- Skatter
- Arbetsmarknaden
- Bostadsmarknaden

Rapporten presenteras av Augusto Lopez-Claros , analyschef Världsbanken, vid ett seminarium samarrangerat av Entreprenörskapsforum och IVA den 19 januari.

Medverkar gör även:
Pontus Braunerhjelm , forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH
Johan Eklund , vd Entreprenörskapsforum och professor BTH och JIBS
Leif Johansson , ordförande AstraZeneca, Ericsson samt preses IVA
Björn O Nilsson , vd IVA
Jennie Nilsson (S) , ordförande Näringsutskottet
Lena Sellgren , chefekonom Business Sweden

När?  Torsdagen den 19 januari kl 08.00-09.30. Frukost och registrering från kl 07.30.
Var?  IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm.
Hur?  Anmälan till Pernilla Heed , kommunikatör Entreprenörskapsforum, 070-372 74 76

Pernilla Heed
Kommunikatör