Unga forskarpriset 2016: Du måste kunna nätverka för att lyckas globalt

Vilka kompetenser krävs för att ett företag ska lyckas med global tjänsteinnovation? Det vet Vinit Parida, professor Luleå tekniska universitet, som tilldelas Entreprenörskapsforums pris till årets unga entreprenörskapsforskare 2016. Priset utdelas på årets Företagargala i Stockholms stadshus ikväll.

Vinit Parida disputerade år 2010 vid Luleå tekniska universitet med avhandlingen ”Achieving Competitiveness through Externally Oriented Capabilities”. Parida har visat att förmågan att nätverka samt att kunna omvandla detta till konkurrenskraft är central.

Att endast vara entreprenöriell leder inte till tillväxt. Ett företag behöver även kunna nätverka och ha digitaliseringsförmåga, säger Vinit Parida .

Unga forskarpriset delas ut årligen sedan 2003 och går till en forskare som har utmärkt sig genom sin forskning inom entreprenörskaps- och småföretagsområdet. Priset är på 150 000 kronor, prisets grundare är Entreprenörskapsforum och donator är Triton Advisers Sweden AB.

Paridas studier bidrar till kunskap om hur öppna innovationsprocesser, internationalisering av FoU, och företagens strategiska förmågor kan leda till framgångsrikt entreprenörskap, säger professor Charlie Karlsson , professor Internationella Handelshögskolan i Jönköping och ordförande i den kommitté som utsett pristagaren.

Vill du veta mer om vilka förmågor som krävs i framtidens internationella företag? Kom på Vinit Paridas prisföreläsning med initierade kommentatorer torsdagen den 10 november.

För intervjuer och kommentarer:
Vinit Parida , 0735-43 50 74.

Mer information finns på Entreprenörskapsforums webbplats

– Att endast vara entreprenöriell leder inte till tillväxt. Ett företag behöver även kunna nätverka och ha digitaliseringsförmåga.
Vinit Parida, professor Luleå tekniska universitet