Delårsrapport januari – mars 2016

Envirologic AB (Publ)

Väsentliga händelser under perioden:

• Nettoomsättning för perioden uppgick till, 1 120 tkr (3 433 tkr)
  • Resultat före skatt uppgick till –884 tkr ( -129 tkr)
  • Eget kapital 2016-03-31 uppgick till 3 805 tkr, varav Aktiekapital 657 tkr
  • Likvida medel, inkl. krediter 2016-03-31, 1 096 tkr (925 tkr)
  • Kvartalets resultat per aktie uppgick till -0,17 kr (-0,03 kr)
  • Personal och övriga kostnader har sänkts, -1 327 tkr (-1 739 tkr)
  • Distributörsavtal tecknat i Japan
  • Ny distributör i Kanada

Väsentliga händelser efter perioden:

• De tidigare styrelsemedlemmarna Erik Hedlund, Lars-Inge Kinge och Mina Jordeby beviljades inte ansvarsfrihet av Bolagsstämman för räkenskapsåret 2015
  • Kenneth Alness valdes till ny Styrelseordförande

(se bild i bifogad pdf)

Envirologic är ett miljövårdsföretag, som utvecklar robotsystem för tvättning/rengöring i hälsovådliga utrymmen.

Kommentarer från VD Jan Sandberg:

Sedan sommaren 2014 har våra huvudsakliga kunder, grisproducenterna i Västeuropa, haft en riktigt kämpig period på grund av det ryska importstoppet av lantbruksprodukter. Detta är något Envirologic också får känna av. Idag går stora företag i Danmark i konkurs på grund av detta. Det finns inga tecken på att det ryska importstoppet ska hävas i närtid och det kommer troligen att ta tid innan exporten dit är igång igen. Den marknadsanpassning som startat genom neddragning av produktionen förväntas däremot öka priserna så att de duktiga producenterna tjänar pengar igen.

I Sverige, där ekonomin för producenterna är riktigt bra nu, säljer vi EVO Cleaner. Utvecklingen är i sin slutfas och leveranser förväntas starta under sommaren.

Elin Ringborg, som tagit över säljansvaret i Sverige sedan mars, har kommit igång bra och har lätt att få kontakt med kunderna.

Optimism från Japan och Tjeckien, stora möjligheter för EVO Cleaner på svensk mark, en mycket lovande distributör i Kanada och en Europeisk marknad i återhämtning gör att det ser lovande ut för resten av året. Under hösten kommer vi att medverka på 4 stora mässor i Frankrike, Sverige, Tyskland och Danmark. I slutet av maj finns vi med på Sveriges Grisproducenters årsmöte och i juni på Borgeby fältdagar vilket kommer att bli mycket spännande.

Jag ser fram mot fortsättningen på 2016 och de kommande åren då vi kommer att jobba stenhårt med att effektivisera våra försäljningskanaler och samtidigt vidareutveckla vår teknik. Behovet av automatiserad högtryckstvättning är stor i många branscher, samtidigt som kraven på en god arbetsmiljö ökar. Detta innebär att vår verksamhet utanför grisbranschen kommer att öka under de närmaste åren.

Jan Sandberg

VD Envirologic

Väsentliga händelser under perioden

Den 3 mars signerades ett nytt distributörsavtal med Nakajima Seisakusho i Japan.

Under kvartalet har bolaget även startat försäljningssamarbete med Tri-mech inc. i Kanada.

Ny säljare har rekryterats till bolaget

Bolagets framtida utveckling och intjäningsförmåga är beroende av marknadsutvecklingen och att det besparingsprogram som inleddes 2015 följs upp så att budgeterade intäkter och kostnader infrias. En översyn pågår av Bolagets fortsatta expansion.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Bolaget höll årsstämma den 28 april i Uppsala. Stämman beslutade att inte bevilja ansvarsfrihet för ledamöterna Erik Hedlund, Lars-Inge Kinge och Mina Jordeby. Jan Sandberg och den styrelse som tillsattes på extra stämman 2015-03-20 beviljades ansvarsfrihet.

Stämman omvalde tidigare ledamöterna Jan Sandberg, Anders Lif och Kenneth Alness samt valde Bjarne Graff till ny styrelseledamot. Christer Pamrin valdes till ny styrelsesuppleant.
Styrelsen valde Kenneth Alness till ny styrelseordförande.

Stämman beslutade även att ge styrelsen bemyndigande att genomföra en nyemission.

Tvist med Ulfandhedi.handelsbolag gällande ett avtal som träffats mellan en konsult och f.d. styrelseordförande Erik Hedlund. Det tvistiga avtalet kom Envirologic tillhanda först under januari 2016.

Envirologic är ett miljövårdsföretag och en ledande global leverantör av automatiserade tvättlösningar för svåra arbetsmiljöer. Envirologic har utvecklat och patenterat bland annat en tvättrobot som hjälper kunderna att på ett kostnadseffektivt sätt, skapa rena och hygieniska miljöer utan att äventyra hälsan hos de anställda. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder Envirologic flexibla, helintegrerade tvättlösningar och den service som krävs för problemfri drift. Envirologic grundades 1999 och är ett publikt aktiebolag (XSAT: ENVI) med verksamhet i 18 länder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Envirologic AB har sin verksamhet i Uppsala.

(se bild i bifogad pdf)

Envirologics aktie

Envirologics aktie är listad på Aktietorget, www.aktietorget.se, och handlas i OM Stockholmsbörsens SAX-system. Aktien har kortnamn ENVI B och ISIN-kod SE0005704095. Aktiens första handelsdag på aktietorget var den 22 april 2014. Per den sista mars 2016 hade bolaget 5 016 100 aktier fördelat på 479 ägare.

Finansiell utveckling

Försäljningen första kvartalet har varit svag på grund av kraftigt avvaktande marknad. Mer glädjande är att bolagets besparingsprogram från förra året visar effekt och kostnaderna ligger i linje med budget. Styrelsens bedömning är att Bolagets likviditet följer plan.