ENVIROTAINER NOMINERAT TILL STORA EXPORTPRISET

Envirotainer har nominerats som finalist till det prestigefyllda ”Stora Exportpriset", som utdelas årligen av Svenska Exportrådet.

Envirotainer tillverkar och leasar containrar för flygtransport av temperaturkänsliga produkter, som till exempel vaccin, insulin, blodplasma och olika former av biologiska läkemedel. Genom en öppen plattform i ett globalt nätverk av de största flygbolagen och logistikförtagen, erbjuds säkra kyltransporter över hela världen till främst läkemedels- och bioteknikföretag.

”Vi är stolta och glada att vara nominerade till Stora Exportpriset”, säger Niklas Prager, VD på Envirotainer. ”Genom en världsomspännande och stor flotta av tekniskt och prestandamässigt ledande containrar med aktiv temperaturkontroll, har vi på kort tid blivit global marknadsledare inom en attraktiv och växande marknad med stark tillväxt.

Envirotainer intäkter grundar sig helt och hållet på export och är främst inriktat på läkemedelsbranschen. Företaget har i princip alla världens större läkemedels- och bioteknikföretag som kunder idag.

”Detta är en global marknad som, om än starkt nischad, erbjuder goda marginaler för den som likt Envirotainer kan erbjuda den högsta globala tillgängligheten och största tillförlitligheten. Utvecklingen pekar på en fortsatt stark expansion av marknaden för flygtransport av temperaturkänsliga produkter som helhet, men speciellt inom området för aktiv temperaturkontroll. Detta beror dels på att den globala efterfrågan på temperaturkänsliga produkter som biologiska läkemedel ökar, dels på skärpta regulatoriska krav från berörda myndigheter avseende säker transport av temperaturkänsliga läkemedel”, säger Niklas Prager.

Med egen forskning och utveckling, samt egen containertillverkning vid huvudkontoret i Lagga utanför Stockholm, har Envirotainer skapat ett stort försprång till konkurrenterna. Viktiga faktorer är företagets globala nätverk av stationer, deras mycket stora flotta av tekniskt ledande containrar och en öppen plattform i ett brett partnernätverk där de allra flesta av världens större flygbolag och logistikföretag ingår. Containrarna finns i tre format, med benämningar som är standard inom flygtransport: RAP som rymmer fem EU-pallar eller fyra US-pallar, RKN som tar en pall, och JYP som är ett mindre format.

”Vi satsar hårt på såväl produktutveckling som produktion och försäljning”, fortsätter Niklas Prager. ”Värdet på de produkter som fraktas i våra containrar är ofta mycket stort, och för kunderna är det oerhört viktigt att produktkvaliteten behålls genom hela kylkedjan. Detta säkerställs inte minst av att vi har global täckning och tillgänglighet avseende såväl containrar som personal och service dygnet runt.”

Vinnaren av Stora Exportpriset kommer att utses den 27:e april. Priset överlämnas av H.M. Konungen vid en ceremoni som äger rum i Stockholms Stadshus samma dag.

För mer information:

Hanna Sigge, Marketing, Envirotainer
Mobile: +46 (0) 730 25 73 98
lisa.gunn@envirotainer.com

Envirotainer (www.envirotainer.com) är världsledande inom säkra kyltransporter, främst inom läkemedels- och bioteknikindustrin. Företaget tillverkar och leasar aktivt temperaturreglerade containerlösningar för flygtransport inklusive validering, support, service och underhåll.

I mer än 10 år har företaget möjliggjort pålitlig transport av känsliga och ömtåliga produkter, genom ett öppet, globalt nätverk av flygbolag och logistikpartners. Envirotainer har kontor i 20 länder runt om i världen med huvudkontor i Lagga Marma utanför Stockholm.

Envirotainer är ett registrerat varumärke ägt av bolaget Envirotainer AB.

Om Stora Exportpriset

Stora Exportpriset delas ut till ett svenskt företag som har:

Dokumenterad stark utveckling av sin export eller utlandsförsäljning under de senaste åren med framgångar på flera marknader.Visat en positiv trend av förädlingsvärde, organisk tillväxt och sysselsättning i den svenska verksamheten.Utvecklat ett starkt koncept i marknadserbjudande eller marknadsföring.Ökad försäljning, i kombination med god lönsamhet.

Tidigare vinnare är Roxtec (2010), Axis Communications (2009), HMS Networks (2008), Systemair (2007), OFFECCT (2006) och Baby Björn (2005).

Källa: http://www.swedishtrade.se/