Stora Exportpriset till Envirotainer

Envirotainer, världsledande inom säkra kyltransporter, har tilldelats Stora Exportpriset 2013 av Business Sweden. Bolaget, som har all sin forskning och tillverkning i Sverige, baserar sina intäkter till 100 procent på export.

Envirotainer hade 2012 en omsättning på 549 miljoner kronor och växte under året med cirka 25 procent. Bolaget utökade sin containerflotta kraftigt förra året, som därmed uppgår till totalt cirka 4000 containrar. Som ett led i bolagets globala strategi öppnade Envirotainer under hösten ett nytt kontor i Singapore och ökade därmed sin geografiska närvaro ytterligare.

En jury bestående av sex företagsledare utsåg Envirotainer till vinnare av Stora Exportpriset 2013 med motiveringen: ”Genom att systematiskt bygga upp ett nät av egna säljare, agenter, servicecentra och regionala bokningscentraler har Envirotainer skapat ett globalt nätverk för transport av temperaturkänsliga läkemedel med flyg.”

– Vi är mycket stolta och glada över att ha blivit tilldelade Business Swedens prestigefulla pris. Priset är en bekräftelse på att Envirotainer har ett attraktivt kunderbjudande och att vi är globalt marknadsledande i vårt segment, säger Gustaf Ljunggren, VD på Envirotainer.

Envirotainer leder utvecklingen inom säkra kyltransporter och har idag världens större läkemedels- och bioteknikföretag som kunder. Produkterna som transporteras i Envirotainers containrar är temperaturkänsliga, såsom exempelvis vaccin, blodplasma och olika former av andra läkemedel. Dessa produkter kräver säker och högkvalitativ hantering under hela transportkedjan för att skydda innehållet vars värde oftast är oskattbart för slutkonsumenten. Genom en öppen plattform i ett globalt nätverk av de största flygbolagen och logistikföretagen, erbjuds säkra kyltransporter över hela världen. Bolaget finns representerat i närmare 50 länder runt om i världen, med huvudkontor i Lagga Marma där FoU, tillverkning och affärsutveckling också sker.

Presskontakt:
Lisa Gunn, Marketing, Envirotainer
Mobile: +46 (0) 730 25 73 98
lisa.gunn@envirotainer.com

Om Stora Exportpriset
Stora Exportpriset är ett årligt pris som instiftades i syfte att uppmärksamma framgångsrika svenska exportföretag. Priset delas ut till ett svenskt företag som:

• Uppvisat en stark utveckling av sin export eller utlandsförsäljning under de senaste åren med framgångar på flera marknader.
  • Uppvisat en positiv utveckling av förädlingsvärde, organisk tillväxt och sysselsättning i den svenska verksamheten.
  • Utvecklat ett starkt koncept i marknadserbjudande eller marknadsföring.
  • Ökat försäljningen i kombination med god lönsamhet.

Tidigare års vinnare är Transmode (2012), Carmel Pharma (2011), Roxtec (2010), Axis Communications (2009), HMS Networks (2008), Systemair (2007), Hästens Sängar (2006) och Baby Björn (2005).
www.business-sweden.se

Envirotainer är världsledande inom säkra kyltransporter, främst inom läkemedels- och bioteknikindustrin. Företaget tillverkar och hyr ut aktivt temperaturreglerade containerlösningar för flygtransport. Envirotainer verkar genom ett öppet, globalt nätverk av flygbolag och logistikpartners. Företaget finns representerat i nära 50 länder runt om i världen med huvudkontor i Lagga Marma utanför Stockholm.
www.envirotainer.com

Taggar: