UPPSALAFÖRETAG NOMINERAT TILL STORA EXPORTPRISET – IGEN

Återigen har det Uppsalabaserade företaget Envirotainer tagit en finalplats i nomineringen till det prestigefyllda ”Stora Exportpriset". Sedan bolagets nominering förra året har Envirotainers omsättning vuxit med nästan 15 procent samtidigt som lönsamheten stärkts kraftigt. En ny produktlinje och stora investeringar i utbyggnaden av containerflottan är viktiga faktorer bakom bolagets tillväxt.

Envirotainer tillverkar och leasar containrar för flygtransport av temperaturkänsliga produkter, som till exempel vaccin, insulin, blodplasma och olika former av biologiska läkemedel. Genom en öppen plattform i ett globalt nätverk av de största flygbolagen och logistikförtagen, erbjuds säkra kyltransporter över hela världen till främst läkemedels- och bioteknikföretag. FoU, tillverkning och affärsutveckling m.m sker vid huvudkontoret i Lagga Marma, norr om Stockholm.

Under 2011 lanserade företaget en helt ny container, RAP e2, som erbjuder aktiv temperaturkontroll genom kompressorkylning och elektrisk uppvärmning. Den nya containern är tillverkad i ett kompositmaterial vilket ger den mycket goda isoleringsegenskaper. Den mottogs mycket väl på marknaden och bidrar nu kraftigt till bolagets ökade omsättning.

-       Under 2011 har vi fokuserat på att möta en stadigt ökande efterfrågan på våra transportlösningar samtidigt som vi utvecklat en plattform för att hantera och byggaden fortsatta tillväxt vi nu står inför, säger Niklas Prager. Bland annat har vi lagt grunden för en ambitiös Asiensatsning där vi ser en mycket stor potential, säger Niklas Prager, avgående vd för Envirotainer.

Asienstrategin har bland annat utmynnat i att bolaget öppnat ett nytt kontor i Singapore och anställt ytterligare personal i regionen. I många asiatiska länder ökar nu den inhemska konsumtionen av läkemedel tack vare förbättrade levnadsförhållanden. Detta, i kombination med att exporten av läkemedel från länder som Indien och Kina har tilltagit, har bidragit till en ökad efterfrågan på Envirotainers containrar.

-       Under senaste året har vi också jobbat hårt med att implementera ett nytt leasingavtal med våra partners inom flyg- och logistikindustrin. Syftet har varit att skapa förutsättningar för fortsatt snabb och lönsam tillväxt, säger Niklas Prager.

Vinnaren av Stora Exportpriset kommer att utses den 22 maj under en ceremoni som äger rum på Stockholms Stadshus.

Presskontakt:
Lisa Gunn
Marketing, Envirotainer
Mobile: +46 (0) 730 25 73 98
lisa.gunn@envirotainer.com

Envirotainer (www.envirotainer.com) är världsledande inom säkra kyltransporter, främst inom läkemedels- och bioteknikindustrin. Företaget tillverkar och leasar aktivt temperaturreglerade containerlösningar för flygtransport inklusive validering, support, service och underhåll. 2011 omsatte bolaget ca 450 miljoner kronor där exportandelen var 100 procent.

I mer än 10 år har företaget möjliggjort pålitlig transport av känsliga och ömtåliga produkter, genom ett öppet, globalt nätverk av flygbolag och logistikpartners. Envirotainer finns representerade i fler än 20 länder runt om i världen med huvudkontor i Lagga Marma utanför Stockholm.

Envirotainer är ett registrerat varumärke ägt av bolaget Envirotainer AB.

Om Stora Exportpriset

Stora Exportpriset delas ut till ett svenskt företag som har:

- Dokumenterad stark utveckling av sin export eller utlandsförsäljning under de senaste åren med framgångar på flera marknader.
- Visat en positiv trend av förädlingsvärde, organisk tillväxt och sysselsättning i den svenska verksamheten.
- Utvecklat ett starkt koncept i marknadserbjudande eller marknadsföring.
- Ökad försäljning, i kombination med god lönsamhet.

Tidigare vinnare är Carmel Pharma (2011), Roxtec (2010), Axis Communications (2009), HMS Networks (2008), Systemair (2007), OFFECCT (2006) och Baby Björn (2005).

Källa: http://www.swedishtrade.se/