Episurf Medical släpper ny CE-märkt produkt för knävisualisering baserad på AI

Episurf Medical (NASDAQ: EPIS B) meddelar idag att bolaget CE-märkt ett nytt visualiseringsverktyg för knäleder, vilket kommer lanseras på den europeiska marknaden efter en kontrollerad lanseringsprocess. Verktyget, benämnt Epioscopy®, är en webbaserad applikation baserad på artificiell intelligens (AI) och ger en översikt av en knäleds kliniska tillstånd. Epioscopy® är avsedd att hjälpa sjukvårdspersonal i planeringen av optimala behandlingar för patientens knä genom interaktiv 3D-visualisering av strukturer och eventuella avvikelser i dessa.

”Skicklig finjustering av medicinska bildsekvenser i kombination med en automatiseringsprocess baserad på artificiell intelligens har resulterat i fantastisk anatomisk och patologisk visualisering. Det finns inga gränser inom detta område och Episurf är definitivt en spelare här” säger dr Adam Mitchell, överläkare i radiologi och medlem av Episurf Medicals Clinical Advisory Board.

”Detta är en viktig händelse för oss. Epioscopy® reflekterar flera av de tydligaste trenderna inom ortopedin, vilket inkluderar datorassisterad förkirurgisk planering, individuella lösningar och minimalt invasiva behandlingar. Därför är detta viktigt för vår positionering inför framtiden. Men det bidrar också till operationella förbättringar eftersom vidareutveckling av vår teknologiplattform är avgörande för vårt arbete mot att säkerställa långsiktig lönsamhet. Detta betyder helt enkelt att genom Epioscopy® så kan vi leverera till våra kunder med högre hastighet och med högre effektivitet, och därigenom sänker vi kostnaderna för alla” kommenterar Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 14.10 den 28 september 2018.