Epsilon levererar nytt system för snabbare analys av blodprov

Epsilon levererar nytt system för snabbare analys av blodprov Ett snabbt taget blodprov, och 3 - 5 minuter senare kan läkaren - under pågående patientkonsultation - undersöka ett flertal olika biokemiska parametrar. Det är resultatet av det projekt, Afinion, som Epsilon tillsammans med Teleca utvecklat och levererat till det norsk-brittiska företaget Axis-Shield. Provtagning och analys kan förutom på blod göras på urin, plasma och serum. Afinion-systemet väntas bli ett nytt och viktigt bidrag till diagnos inom PoC, patientnära system . Afinion Cartidge ingår som en del av ett PoC system som Axis-Shield lanserar under hösten 2004. Utöver denna engångskassett, består systemet av ett instrument som även det utvecklats av Epsilon och Teleca. Afinion levererar kvalitativa resultat enkelt, snabbt och pålitligt, vilket innebär ökad kostnadseffektivitet och snabbare svar för patienten. - Arbetet med projektet har pågått under drygt två år och resultatet kommer sannolikt att finnas på marknaden under senare delen av hösten. Arbetet tillsammans med Axis-Shield har fungerat mycket bra. Projektet har inneburit en utmärkt möjlighet för oss på Epsilon att visa vår styrka när det gäller utveckling av system inom det medicinsk-tekniska området, säger Erik Osnes, vd för Epsilon Utvecklingscentrum i Stockholm. Mats Boström, VD för Epsilon AB, kommenterar: - Detta är ett bra exempel på Epsilons spetskompetens inom Apparatutveckling. De höga kvalitetskraven kunde hanteras genom att vi utnyttjade Epsilons utvecklingsplattform för bl a medicinsk utrustning. För mer information om produkten: http://www.axis-shield-poc.com/ Epsilon är en avknoppning från Sigma-koncernen. Bolaget bildades 2001 då verksamheten noterades på Stockholmsbörsen. I april 2003 avnoterades Epsilon och är idag privatägt bolag som ägs av Dan Olofsson via Danir AB. För ytterligare information, kontakta: Erik Osnes, VD Epsilon Utvecklingscentrum Telefon: 0709-35 98 25 Per Eriksson, Affärsansvarig inom Epsilon Telefon: 0703-79 07 53 Mats Boström, VD Epsilon AB Telefon: 0703-79 07 45 E-post: mats.bostrom@epsilongroup.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040830BIT20110/wkr0001.pdf Epsilon levererar nytt system för snabbare analys av blodprov http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040830BIT20110/wkr0003.pdf Pressmapp Epsilon