Är det värt att satsa på kvinnliga säljare?

Report this content

Regionförbundet Östsam i Linköping har genomfört en utbildningsinsats för att stärka kvinnors företagande i Sverige, en insats som stöds av Tillväxtverket.

En utbildningsinsats med 17 kvinnliga företagare har genomförts i regionen. Deltagarna har under utbildningen bl.a. lärt sig vikten av att sätta upp tydliga mål, att ha en struktur och ett driv i säljprocessen samt fått konkreta redskap för uppföljning. ”Deltagarna på kursen har under projektets gång fått in ett flertal nya kunder”, säger Magnus Johansson, utbildare rån EQP Business School som varit kursledare för det aktuella projektet. ”Det finns en oerhörd potential i att stärka kvinnliga företagare i sin säljroll”, fortsätter Magnus.

Flera studier pekar på att kvinnor presterar minst lika bra som män i säljyrket – kanske bättre. En del menar att kvinnors förmåga att konversera och bygga nätverk är en förklaring. ”Det finns flera exempel på branscher där kvinnor är riktigt framgångsrika t.ex. mäklarbranschen och försäkringsbranschen”, säger Magnus Johansson. ”Personligen tror jag att män och kvinnor har olika förmågor som kan vara bra på olika sätt, men oavsett om man är man eller kvinna handlar det om att lära känna sitt eget säljbeteende och hur man kan anpassa detta för att lyckas bättre i sin säljroll”, avslutar Magnus.

I Regionförbundet Östsam är man nöjd med resultaten från utbildningen och responsen från deltagarna är positiv varför man har valt att genomföra en ny utbildningsinsats som startar i juni och sträcker sig ut över hösten.

Jan-Erik Nilsson
E-post: jan-erik@eqp.se
Telefon: 070 - 345 92 80

Om EQP Business School

EQP genomför några av landets främsta föreläsningar och företagsutbildningar. EQP erbjuder alltifrån kortare föreläsningar till längre skräddarsydda program inom områdena försäljning, kundservice, ledarskap, presentationsteknik och motivation.
Våra föreläsare är bl.a PG WettsjöPaal EvjenthBengt GejrotMagnus HedbergKjell-Åke FyrgårdMagnus Johansson och Kjell Dahlin. EQP arrangerar och genomför även branschens största events, ”Säljdagen” och ”Kundservicedagen”.

Taggar: