EQT lanserar sin första fastighetsfond

• EQT stänger ny fond, EQT Real Estate I, med ett kapital på mer än fyra miljarder kronor

• Fonden kommer att investera i fastigheter i europeiska storstadsområden med ett särskilt fokus på att utveckla moderna kontorsfastigheter

• Cirka 35% av fondens kapital har redan investerats i fyra fastighetsprojekt

Idag stänger EQT sin första fastighetsfond, EQT Real Estate I (”fonden”), med ett kapital på mer än fyra miljarder kronor (420 miljoner euro). Fonden kommer att investera i fastigheter med möjlighet till värdeökning genom operativ fastighetsutveckling. Investeringarna kommer huvudsakligen att vara inom kontorssektorn i attraktiva storstadslägen i nordvästra Europa.

Fonden har redan genomfört fyra förvärv:

• Rue Lauriston i centrala Paris, en kontorsbyggnad som ska moderniseras
  • Smart Parc i västra Paris, två kontorsbyggnader som ska moderniseras
  • Technologiepark Köln, ett företagsdistrikt med sju fastigheter som ska moderniseras
  • Täby Terass i Stockholmsområdet, en nybyggnation med studiolägenheter

Lennart Blecher, vice vd på EQT, ansvarig för EQT Real Assets och investeringsrådgivare till fonden, säger: ”Fastighetsfonden är en naturlig fortsättning på EQT:s Real Assets-strategi och konceptet att kombinera lokal närvaro i Europa med industriellt värdeskapande. Vi ser en betydande potential i fonden, och har lyckats engagera ett rådgivarteam med gedigen erfarenhet från den europeiska fastighetsmarknaden. Passionen för att utveckla verksamheter på ett hållbart sätt har alltid varit det som utmärker EQT, och det ska bli spännande att se detta tillämpas även i fastighetssektorn.”

EQT Real Estate I är härmed stängd. Detta innebär att denna information inte på något sätt bör behandlas som ett erbjudande, uppmaning till teckning, uppmaning till åtagande avseende värdepapper, eller deltagande i någon typ av transaktion.

Kontakt:

EQT presskontakt, 08 506 55 334

Om EQT

EQT är ett ledande globalt riskkapitalbolag med cirka 350 miljarder kronor i rest kapital. EQT-fonderna har portföljbolag i Europa, Asien och USA med en total omsättning på cirka 190 miljarder kronor och 110 000 anställda. EQT arbetar med sina portföljbolag för att uppnå en hållbar tillväxt, operationell effektivitet och marknadsledande position.

Mer information: www.eqtpartners.com

Om EQT Real Estate I

EQT Real Estate I är en fond med cirka fyra miljarder kronor att investera i fastighetsprojekt i Europa där det finns möjligheter att förädla och öka värdet genom operativ fastighetsutveckling, renovering och modernisering. Normalt ligger investeringarna mellan 500 miljoner och två miljarder kronor. Fonden har tillgång till erfarna investeringsrådgivare från EQT Partners med lång erfarenhet av fastighetsutveckling och kapitalförvaltning, och har också tillgång till EQT:s breda nätverk, med bland annat tio europeiska kontor och fler än 250 industriella rådgivare.