Ändringar i Ericssons valberedning

Ericssons valberednings sammansättning offentliggjordes genom ett pressmeddelande den 9 maj 2017.

Enligt den instruktion för valberedningen som beslutades av årsstämman 2012 har därefter Cevian Funds meddelat valberedningen att dess aktieinnehav i Ericsson nu har nått sådan storlek att det berättigar till deltagande i valberedningen. Cevian Funds har verifierat sitt aktieinnehav på ett enligt valberedningen betryggande sätt och har således rätt att utse en ledamot i valberedningen. Cevian Funds har meddelat att Christer Gardell utsetts till dess representant i valberedningen.

Ericssons valberedning inför årsstämman 2018 har nu följande sammansättning:

• Petra Hedengran, Investor AB;
  • Bengt Kjell, AB Industrivärden och Handelsbankens Pensionsstiftelse;
  • Christer Gardell, Cevian Funds;
  • Anders Oscarsson, AMF Försäkring och Fonder;
  • Johan Held, Afa Försäkring; och
  • Leif Johansson, styrelsens ordförande.

Petra Hedengran är valberedningens ordförande.

Aktieägare som vill lämna förslag till valberedningen är välkomna att kontakta valberedningen. För att valberedningen ska kunna beakta ett förslag måste förslaget ha inkommit i god tid före årsstämman.

KONTAKTA VALBEREDNINGEN:

Telefonaktiebolaget LM Ericsson
Valberedningen
c/o Styrelsens sekretariat
E-post: nomination.committee@ericsson.com

Information till redaktionen

Bakgrundsmaterial och högupplösta bilder för journalistiskt bruk finns att ladda ner från  www.ericsson.com/press

www.twitter.com/ericsson
www.linkedin.com/company/ericsson www.youtube.com/ericsson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

News Center

media.relations@ericsson.com