Ericsson beslutar om förvärvserbjudande avseende C-aktier för LTV 2017

I enlighet med beslut av årsstämman 2017, ökar Ericsson antalet egna aktier för att kunna tillhandahålla aktier för Långsiktigt rörligt ersättningsprogram (LTV) 2017 för Ericssons ledning.

Ericssons styrelse har beslutat, med stöd av bemyndigande av årsstämman den 29 mars 2017, att rikta ett erbjudande till samtliga innehavare av C-aktier att förvärva dessa aktier. Förvärv skall göras under perioden 14 maj - 29 maj 2017 och vederlag för de förvärvade aktierna skall erläggas kontant med 5 kronor per aktie.

Erbjudandet är ett led i finansieringen av Ericssons Långsiktiga rörliga ersättningsprogram 2017 och omfattar alla 3 000 000 C-aktier som Ericsson tidigare har beslutat att emittera till Investor AB för programmet. Investor AB har meddelat Ericsson att bolaget avser att acceptera erbjudandet.

När dessa 3 000 000 C-aktier har förvärvats av Ericsson, avser styrelsen att omvandla dem till B-aktier. Efter omvandlingen uppgår antalet utgivna B-aktier till 3 072 395 752. Ericsson innehar för närvarande 58 097 522 egna aktier.

Information till redaktionen

Bakgrundsmaterial och högupplösta bilder för journalistiskt bruk finns att ladda ner från  www.ericsson.com/press

www.twitter.com/ericsson
www.linkedin.com/company/ericsson www.youtube.com/ericsson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

News Center

media.relations@ericsson.com
(+46 10 719 6996)

investor.relations@ericsson.com
(+46 10 719 00 00)

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 111.000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 222.6 miljarder kronor (24,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com.