Ericsson rapporterar andra kvartalet 2017

ANDRA KVARTALET I KORTHET

• Rapporterad försäljning minskade med -8% jämfört med samma kvartal föregående år. Nettoomsättning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter minskade med -13% jämfört med samma kvartal föregående år. Marknaden för radioaccessnät under 2017 bedöms försvagas procentuellt med ett högt ensiffrigt tal, jämfört med tidigare bedömning på -2% till -6%.
  • Bruttomarginalen var 27,9% (32,3%). Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader var 29,8% (33,2%).
  • Rörelseresultatet var SEK -1,2 miljarder. Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader var SEK 0,3 miljarder, med en minskning jämfört med samma kvartal föregående år inom alla segment.
  • Rörelsemarginalen för Networks var 7%. Rörelsemarginalen exklusive omstruktureringskostnader minskade till 10% (13%), på grund av negativ påverkan från fortsatt svag mjukvaruförsäljning.
  • Rörelseresultatet för IT & Cloud påverkades negativt av lägre kapitalisering av utvecklingskostnader jämfört med föregående kvartal och jämfört med samma kvartal föregående år.
  • De planerade aktiviteterna för att minska kostnaderna kommer att intensifieras, på grund av den rådande marknadssituationen, för att nå en minskning om minst SEK 10 miljarder på årsbasis till mitten av 2018.
  • Bolaget ser en ökad risk för ytterligare marknads- och kundprojektsjusteringar med uppskattad negativ effekt på rörelseresultatet om SEK 3-5 miljarder under de närmaste 12 månaderna.
  • På grund av teknikskifte och ändringar i produktportföljen kommer kapitalisering av kostnader att minska, vilket uppskattas ge en negativ nettopåverkan på rörelseresultatet om SEK -2,9 (1,3) miljarder under andra halvåret 2017, utan påverkan på kassan.
  • Kassaflödet från rörelsen var SEK 0,0 (-0,7) miljarder.
SEK miljarder Kv 2
Kv 2
För-
ändring
Kv 1
För-
ändring
Sex
månader
Sex månader
Nettoomsättning 49,9 54,1 -8% 46,4 8% 96,3 106,3
Nettoomsättning justerad för jämförelsestörande poster för kv 1 2017  49,9 54,1 -8% 47,8 4% 97,7 106,3
Organisk valutajusterad försäljningstillväxt     -  -  -13%  -  9%  -15%  -4%
Bruttomarginal 27,9% 32,3% - 13,9% - 21,2% 32,8%
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader samt justerad för ­jämförelsestörande poster för kv 1 2017  29,8%  33,2%  -  30,5%  -  30,1%  33,6%
Rörelseresultat -1,2 2,8 -145% -12,3 -90% -13,6 6,2
Rörelseresultat exklusive omstruktureringskostnader samt justerat för jämförelsestörande poster för kv 1 2017  0,3  3,8  -93%  1,1  -74%  1,4  7,9
Rörelsemarginal -2,5% 5,1% - -26,6% - -14,1% 5,9%
Rörelsemarginal exklusive omstruktureringskostnader samt justerad för jämförelsestörande poster för kv 1 2017  0,6%  7,0%  -  2,3%  -  1,4%  7,4%
Periodens resultat -1,0 1,6 -164% -10,9 -91% -11,9 3,7
Vinst per aktie efter utspädning, SEK -0,30 0,48 -163% -3,29 -91% -3,59 1,08
Vinst per aktie (ej IFRS), SEK 1) 0,17 0,83 -80% -2,42 -107% -2,25 1,70
Kassaflöde från rörelsen 0,0 -0,7 -100% -1,5 -100% -1,5 -3,1
Nettokassa vid periodens slut 24,0 21,0 14% 28,3 -15% 24,0 21,0

1)  Vinst per aktie efter utspädning, exkl. av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar och exklusive omstruktureringskostnader.

Finansiella icke-IFRS-mått stäms av mot närmaste avstämningsbara poster i balans- och resultaträkningarna i slutet av denna rapport.

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Vi är inte nöjda med vårt underliggande resultat, med fortsatt minskande försäljning och ökande förluster under kvartalet. Genomförandet av vår fokuserade affärsstrategi börjar ge effekt. I ljuset av den rådande marknadssituationen intensifierar vi dock de planerade åtgärderna för att minska kostnaderna.

Nettoomsättningen justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter minskade med -13%. Baserat på utvecklingen under det första halvåret är vår nuvarande syn på marknadsutvecklingen för radioaccessnät (RAN) i linje med externa uppskattningar – en procentuell minskning med ett högt ensiffrigt tal för helåret 2017.

Med hänsyn till den nuvarande marknadssituationen, bolagets position och den mer fokuserade affärsstrategin fortsätter vi att bedöma riskexponeringen i pågående avtal. Beroende på utfallet ser vi en ökad risk för ytterligare marknads- och kundprojektsjusteringar, vilka skulle ge en negativ påverkan på resultatet om uppskattningsvis SEK 3 till 5 miljarder under de kommande 12 månaderna, varav 30% förväntas påverka kassan.

På grund av teknikskiften och förändringar i produktportföljen kommer vi att minska kapitaliseringen av kostnader för produktplattformar, utveckling av nya mjukvaruversioner samt hårdvara. Tillsammans uppskattas detta ge en negativ nettopåverkan på rörelseresultatet om SEK -2,9 (1,3) miljarder under andra halvan av 2017, utan påverkan på kassan. Detta ska jämföras med en total påverkan på rörelseresultatet om SEK -0,3 (1,2) miljarder under kvartalet.

En nyckelkomponent i vår fokuserade affärsstrategi är att minska kostnaderna och öka effektiviteten. I ljuset av den nuvarande marknadsutvecklingen kommer vi att intensifiera åtgärderna för att säkerställa att vi kan nå vårt mål att fördubbla 2016 års rörelsemarginal bortom 2018. Åtgärder ska vidtas främst gällande tjänsteleverans och gemensamma kostnader, men innefattar inte FoU. Planen är att genomföra kostnadsbesparingar om minst SEK 10 miljarder på årsbasis till mitten av 2018, varav omkring hälften hänför sig till gemensamma kostnader.

Det minskade resultatet inom Networks under kvartalet orsakades huvudsakligen av minskad mjukvaruförsäljning, vilket drevs av två nyckelfaktorer: ovanligt stark försäljning inom mjukvara under andra kvartalet förra året samt låga investeringsnivåer inom mobilt bredband. På den positiva sidan rankades vi som nummer ett inom radio av en ledande global operatör.

Förbättrade resultat inom Networks kommer att genereras både genom den pågående upprampningen av Ericsson Radio System (ERS) och genom kostnadsminskningar, främst inom tjänsteleverans. ERS fortsätter att bevisa sin konkurrenskraft, och representerade nu 49% av kvartalets leveranser av radioenheter. Under kvartalet presenterade vi ett genombrottsavtal med Vodafone UK för att vidareutveckla deras 4G-nät och tillhandahålla 5G-radioteknik. För att säkerställa en ledande portfölj även i framtiden har vi börjat öka FoU-investeringarna inom Networks med en total ökning under kvartalet på SEK 0,2 miljarder. I linje med vår mer fokuserade strategi ingick vi under kvartalet ett avtal om att avyttra kraftmodulverksamheten.

Arbetet med att omfokusera vår verksamhet inom Managed Services för att förbättra lönsamheten har kommit en bra bit på väg. Hittills har vi identifierat 42 avtal, med total försäljning om SEK 7 miljarder under 2016, som vi kommer att antingen avsluta, omförhandla eller transformera. Hittills har vi avslutat, omförhandlat eller transformerat nio av dessa avtal, vilket kommer att ge en förbättrad lönsamhet om cirka SEK 140 miljoner på årsbasis framöver.

IT & Cloud hade ännu ett utmanande kvartal med betydande förluster. De ökade förlusterna jämfört med förra kvartalet förklaras huvudsakligen av lägre kapitalisering av FoU-kostnader. Bruttomarginalen påverkades fortsatt negativt av stora projekt inom digital transformation.

Vår verksamhet inom IT & Cloud är av strategisk vikt, eftersom våra kunder förbereder sig för 5G och kommer att digitalisera sina verksamheter och investera i en framtida nätarkitektur baserad på mjukvarudefinierad logik. En nyckelfaktor som driver verksamhetens resultat är framgången för vår nya produktportfölj. Den rullande 12-månadersförsäljningen för denna har ökat med 7%.

Vi vidtar kraftfulla åtgärder för att förbättra resultatet inom IT & Cloud, bland annat genom att stabilisera produkternas utvecklingsplaner, hantera kundprojekt som inte utvecklas tillfredsställande, förbättra leveransomfattningen för nya projekt och minska kostnaderna, främst inom tjänsteleverans.

Rörelseresultatet inom mediaverksamheten förbättrades jämfört med förra kvartalet som resultat av ökad försäljning, förbättrad affärsmix och minskade kostnader. Vi fortsätter att arbeta för att utforska strategiska möjligheter för denna verksamhet.

I denna rapport har vi tagit med en tabell på sidan 4 för att följa upp genomförandet av vår fokuserade affärsstrategi.

I ljuset av den rådande marknadssituationen och bolagets utveckling intensifierar vi arbetet med att minska kostnaderna. Vår fokuserade affärsstrategi har utformats för att vi ska återta vårt tekniska ledarskap och vår marknadsledande ställning, och för att förbättra bolagets resultat även på en tuff marknad. Vi ser de första tecknen på effekter av genomförandet av strategin, inklusive ökade investeringar i FoU inom Networks och upprampningen av leveranser av Ericsson Radio System, vilket ökar vår konkurrenskraft på marknaden.

Antaganden för planeringen framöver

Marknadsrelaterade

• Baserat på utvecklingen under det första halvåret ligger bolagets nuvarande syn på marknadsutvecklingen för radioaccessnät (RAN) i linje med externa uppskattningar på en procentuell minskning med ett högt ensiffrigt tal för helåret 2017. Detta ska jämföras med bolagets tidigare uppskattning på -2% till -6%.