Ericsson rapporterar första kvartalet 2017

FÖRSTA KVARTALET I KORTHET

• Rapporterad försäljning minskade med -11% jämfört med samma kvartal föregående år. Nettoomsättning justerad för valutaeffekter minskade med -16% jämfört med samma kvartal föregående år, delvis beroende på lägre patent- och licensintäkter, som uppgick till SEK 2,0 (3,8) miljarder.
  • Avsättningar och justeringar relaterade till vissa kundavtal på SEK -8,4 miljarder och nedskrivning av tillgångar på SEK -3,3 miljarder har gjorts under kvartalet, och omstruktureringskostnaderna uppgick till SEK -1,7 miljarder, i enlighet med vad som meddelades 28 mars 2017.
  • Bruttomarginalen var 13,9%. Justerad1) bruttomarginal minskade till 30,5% (33,9%), huvudsakligen beroende på lägre patent- och licensintäkter.
  • Rörelseresultatet var SEK -12,3 miljarder. Justerat1) rörelseresultat minskade till SEK 1,1 (4,1) miljarder, beroende på minskad försäljning och lägre bruttomarginal.
  • Rörelsemarginalen för Networks var -2%. Justerad1) rörelsemarginal för Networks var god på 12% trots lägre försäljning, inklusive minskade patent- och licensintäkter.
  • Rörelseresultatet för IT & Cloud var SEK -9,0 miljarder. Justerat1) rörelseresultat för IT & Cloud visade en betydligt negativ utveckling jämfört med samma kvartal föregående år, med ökade förluster. Åtgärder har vidtagits för att förbättra resultatet.
  • Rörelseresultatet för Media var SEK -2,8 miljarder. Justerat1) rörelseresultat minskade betydligt jämfört med samma kvartal föregående år. Strategiska möjligheter håller på att undersökas.
  • Kassaflödet från rörelsen var SEK -1,5 (-2,4) miljarder.

1) Omstrukturering, nedskrivning av tillgångar samt avsättningar och justeringar relaterade till vissa kundprojekt hade en betydande negativ påverkan på det rapporterade resultatet för första kvartalet 2017. Siffror där dessa poster inte räknats med anges i texten som "justerade". Se sid. 3 för avstämning.

SEK miljarder Kv 1
Vinst per aktie (ej IFRS), SEK 2) -2,42 0,87 - 0,62 -
Kassaflöde från rörelsen -1,5 -2,4 -35% 19,4 -108%
Nettokassa vid periodens slut 28,3 36,5 -22% 31,2 -9%

2) Vinst per aktie efter utspädning, exkl. av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar och exklusive omstruktureringskostnader.

Finansiella icke-IFRS-mått stäms av mot närmaste avstämningsbara poster i balans- och resultaträkningarna i slutet av denna rapport.

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Vårt resultat under första kvartalet var fortsatt otillfredsställande. Segmentet Networks levererade ett stabilt resultat trots lägre försäljning, samtidigt som förlusterna inom segmenten IT & Cloud och Media ökade påtagligt. Under kvartalet presenterades en mer fokuserad affärsstrategi och en ny koncernledning. Det är nu en omedelbar prioritet att förbättra lönsamheten, samtidigt som åtgärder vidtas för att återta teknik- och marknadsledarskapet.

Nettoomsättningen minskade med -11%. Rörelseresultatet uppgick till SEK -12,3 miljarder efter nedskrivningar, avsättningar och omstruktureringskostnader på SEK -13,4 miljarder. Justerat1) för dessa poster var rörelseresultatet SEK 1,1 miljarder.

Trots sjunkande försäljning levererade Networks ett stabilt resultat. Försäljningen sjönk jämfört med samma kvartal föregående år på grund av lägre investeringsnivåer på vissa marknader, lägre patent- och licensintäkter samt det förnyade avtalet inom managed services med minskad omfattning i Nordamerika. Den justerade1) rörelsemarginalen för Networks förbättrades jämfört med föregående kvartal, med stöd från en förbättrad affärsmix och en mer konkurrenskraftig portfölj. Den nya plattformen Ericsson Radio System bidrog till att förbättra lönsamheten och till att stabilisera marknadspositionen efter flera års nedgång.

Den oroande utvecklingen inom IT & Cloud fortsatte, med betydligt ökade förluster. IT & Cloud är fortsatt ett strategiskt område för Ericsson, eftersom våra kunder kommer att digitalisera sina verksamheter och investera i en framtida nätarkitektur baserad på mjukvarudefinierad logik. Vårt resultat inom detta område är dock inte acceptabelt, och den nya ledningen vidtar åtgärder för att vända verksamheten. Detta innefattar att öka takten i introduktionen av nya produkter, att strömlinjeforma tjänsteorganisationen och att bättre definiera projektåtaganden. Vi kommer att fortsätta sälja kompletta lösningar inom telekomkärnnät, OSS och BSS, inklusive hårdvara, mjukvara och tjänster. Vi söker dock alternativ för hårdvaruverksamheten för IT- och molnbaserad infrastruktur för att nå den skala som krävs för att vi ska kunna erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga lösningar. Påtagliga förbättringar i lönsamheten förväntas under 2018.

De ökade förlusterna inom Media orsakades av att försäljningen av äldre produkter minskade snabbare än förväntat, vilket inte uppvägts av tillväxt inom den nya portföljen. Samtidigt som vi fortsätter att utveckla våra medialösningar undersöker vi strategiska möjligheter för att affären ska kunna växa och bli framgångsrik på den föränderliga mediamarknaden.

Av de totala justeringarna1) på SEK -13,4 miljarder utgjorde nedskrivningar SEK -3,3 miljarder och omstruktureringskostnader SEK -1,7 miljarder. Med anledning av negativ utveckling sent under kvartalet relaterat till vissa kundavtal gjordes avsättningar och justeringar på SEK -8,4 miljarder, varav cirka SEK 5,8 miljarder uppskattas påverka kassaflödet negativt under flera år.

Avsättningarna och justeringarna på SEK -8,4 miljarder fördelar sig enligt följande. Överenskommelser med kunder och omvärdering av kundrabatter, på grund av lägre prognoser för kundvolymer, minskade nettointäkterna med SEK -1,4 miljarder. Rörelseomkostnaderna påverkades med SEK -1,5 miljarder på grund av omvärderingar av kundfordringar. Återstående SEK -5,5 miljarder är avsättningar för ytterligare projektkostnader, huvudsakligen relaterat till vissa transformationsprojekt inom IT & Cloud, som nyligen utvecklats negativt och därför inte förväntas täckas av framtida projektintäkter.

I ljuset av nuvarande marknadssituation och bolagets ställning har vi en mer försiktig hållning när vi utvärderar riskexponering. Under detta arbete har vi identifierat vissa stora, komplexa transformationsprojekt med utmanande lönsamhet och högre inneboende risker, som vi fokuserar på att kompensera för.

Den 28 mars 2017 presenterade vi en mer fokuserad affärsstrategi och en ny koncernledning. Den nya strategin syftar till att återta teknik- och marknadsledarskapet, förbättra koncernens lönsamhet och att ge ökat värde för kunderna.

Strategin bygger på att omfördela resurser och investeringar till kärnområden i portföljen, och därmed fullt ut utnyttja potentialen i 5G, Sakernas Internet och molnteknik. Vi kommer även att omfokusera Managed Services och Network Rollout för att förbättra lönsamheten. Genom att adressera verksamhet med låg lönsamhet inom Managed Services och optimera erbjudandet inom Network Rollout förväntas helårsförsäljningen påverkas negativt med upp till SEK 10 miljarder från och med 2019.

Vi är inte nöjda med bolagets kostnadsstruktur, och det befintliga kostnads- och effektivitetsprogrammet ger inte tillräckliga effekter. Framöver kommer vi att fokusera på strukturella förändringar som kommer att skapa långvarigt förbättrad effektivitet och ett mer konkurrenskraftigt kostnadsläge. Målet är att överträffa tidigare ambitioner. Vi behöver dock öka investeringarna inom vissa kärnområden för att utveckla vår produktportfölj, vilket tillfälligt kan komma att öka kostnadsnivån.

Den mer fokuserade affärsstrategin förväntas resultera i en avsevärt förbättrad lönsamhet redan under 2018. Bortom 2018 tror vi att vi kan minst fördubbla den underliggande rörelsemarginalen för 2016.

Antaganden för planeringen framöver

• Branschtrender och affärsmix inom mobilt bredband från 2016 förväntas bestå under 2017.
  • Marknaden för RAN-utrustning i USD uppskattas minska med -2% till -6% under 2017.
  • Det förnyade avtalet med minskad omfattning inom managed services i Nordamerika som tidigare meddelats kommer att påverka försäljningen negativt jämfört med samma kvartal föregående år under andra och tredje kvartalen 2017.
  • Hantering av verksamheter med låg lönsamhet inom Managed Services och optimering av erbjudandet inom Network Rollout förväntas minska försäljningen på helårsbasis med upp till SEK 10 miljarder från och med 2019.
  • Basvärdet på den nuvarande avtalsportföljen inom patent och licenser uppgår till cirka SEK 7 miljarder på årsbasis.
  • Omstruktureringskostnaderna för 2017 uppskattas till SEK 6-8 miljarder.

Två telefonkonferenser för analytiker, investerare och media hålls kl. 9.00 (CEST) and 14.00 (CEST).

För att ansluta till telefonkonferensen, vänligen ring något av nedanstående nummer:

Sverige: +46 (0) 8 5664 2691 (Avgiftsfritt Sverige: 0200 883 817)

Internationellt/UK: +44 203 008 9801 (Avgiftsfritt UK: 0808 23 700 59)

USA: +1 646 502 5116 (Avgiftsfritt USA: +1 8557 5322 35)

Vänligen ring in senast 15 minuter före konferensens start. Eftersom det vanligtvis är ett stort antal deltagare kan det ta en stund innan du ansluts.

Telefonkonferenserna kan följas på www.ericsson.com/press eller www.ericsson.com/investors

En inspelning av telefonkonferensen kommer finnas tillgänglig från ca en timme efter att den har avslutats till och med den 2 maj 2017. Telefonnummer för inspelning:

Sverige: +46 8 5664 2638

Internationellt: +44 20 3426 2807

Conference number: 685945# (för 09.00) 686276# (för 14.00)

Peter Nyquist, chef Investerarrelationer
E-post: peter.nyquist@ericsson.com

Ytterligare kontakter

Helena Norrman, Marknads och Kommunikationsdirektör

Åsa Konnbjer, Investerarrelationer
E-post: asa.konnbjer@ericsson.com

Stefan Jelvin, Investerarrelationer
E-post: stefan.jelvin@ericsson.com

Rikard Tunedal, Investerarrelationer
E-post: rikard.tunedal@ericsson.com

Ola Rembe, chef Externkommunikation

Denna information är sådan information som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2017 kl. 07:30 CET.