Ericsson tecknar tvåårigt avtal för ADSL med Telia

Ericsson tecknar tvåårigt avtal för ADSL med Telia Ericsson har tecknat ett tvåårigt avtal med Telia om leveranser av ANx-DSL. Produkten öppnar dörrar för hem- och distansarbete. Den ger snabb åtkomst till Internet då hastigheten i modemet ökar med mellan 25 till 100 gånger jämfört med analoga modem. En större datafil som tar flera minuter att ladda ned med ett standardmodem plockar ANx-DSL hem på sekunder. Anx-DSL använder ADSL-teknologi för att öka bandbredden i det existerande kopparnätet. Det gör att den som är uppkopplad till exempelvis sitt företags nät snabbare och lättare kan plocka hem stora datafiler. Ytterligare fördelar är att man lätt kan använda digitala videotjänster. Ericssons ANx-DSL installeras centralt hos operatören. En fördelare och en så kallad DSLAM separerar röst och data signaler till och från abonnenten och koncentrerar datatrafiken för transport på ett dedikerat datanät. Systemet är flexibelt, dessutom är det kostnadseffektivt och går snabbt att installera. Telia har godkänt Ericsson som ADSL-leverantör för ett avtal som omfattar installationer fram till slutet av år 2001. - Den svenska marknaden, inklusive Telia, är strategiskt betydelsefull för Ericsson. Telia har åtagit sig att förse sina kunder med bredbandskapacitet och Ericsson ser fram mot att på ett genomgripande sätt förbättra kommunikationen i Sverige, säger Bo Wall, General Manager på Ericsson Telecom Sverige. - Avtalet ger oss möjlighet att snabbt komma ut med bredbandstjänster fördistansarbete, LAN till LAN-kommunikation samt snabb Internet till svenska företag, hushåll och offentlig sektor. Vår ambition är att leda utvecklingen och göra bredbandskommunikation till samma framgång för Telia som mobiltelefonin blivit. I början av 2000-talet skall Sverige ha den högsta bredbandspenetrationen i Europa, säger Gunnar Almgren, program manager, Broad Network Services, Telia Network Services. Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1996 uppgick till 44 100 MSEK och antalet anställda var cirka 34 000. Ericsson är den ledande leverantören i den nya telekomvärlden, med kommunikationslösningar där tele- och datateknik kombineras med friheten för användaren att vara mobil. Med över 100 000 medarbetare i 140 länder underlättar Ericsson kommunikationen för sina kunder - nätoperatörer, andra leverantörer av teletjänster, företag och konsumenter - över hela världen. Besök Ericssons Pressrum på: http://www.ericsson.se/pressroom FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Niclas From, Account Manager, Ericsson Sverige AB Tel. 08-719 63 54, Mobil 070-519 63 54 Joséphine Edwall-Björklund, informationschef, Ericsson Sverige AB Tel. 08-719 16 98, Mobil 070-519 16 98 Gunnar Almgren, program manager, Bredband, division Datakom, Telia Nät Tel. 08-713 38 08, Mobil 070-536 84 02 Anna-Carin Uddenberg, presschef, Telia Nät Tel. 08-713 28 42, Mobil 070-530 40 63 Teknisk förklaring Access Node: multi-service access system Asymmetric Digital Subscriber Line ADSL - Asymmetric Digital Subscriber Line LAN - Local Area Net DSLAM - Digital Subscriber Line Access Multiplexer

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 111 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 222,6 miljarder kronor (24,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ New York. Läs mer på www.ericsson.com