Ericssons personal i Norrköping erbjuds nya möjligheter i samarbete med Proffice Ericsson i Norrköping meddelar i dag att man tillsammans med Proffice, länsstyrelsen i Östergötland, lokala Länsarbetsnämnden/Arbetsförmedlingen, Norrköpings kommun och Trygghetsrådet startar ett projekt för att underlätta övergången till annan anställning för de 600 Ericsson anställda som förlorar jobben i samband med att verksamheten läggs ned. Målet är att skapa nya möjligheter i form av anställningar eller kompetensutveckling som leder till nya jobb för de anställda. De anställda ska få kvalificerat, aktivt stöd att söka ny anställning och utveckla sin kompetens där det behövs. För att driva detta projekt anlitar Ericsson Proffice, som under projekttiden visstidsanställer Ericssons medarbetare under en 12 månadersperiod. Ericssons ambition är att göra projekttiden så kort som möjligt genom att medverka till att skapa etablering av nya arbetsgivare på orten. Tillsammans med etableringen, för två år sedan, av Ericsson Data Norrköping och Ericssons engagemang i ProNova Science Park innebär det att Ericsson även i fortsättningen är en del av Norrköpings näringsliv. Den aktuella Norrköpingsmodellen består huvudsakligen av två nystartade bolag inom Proffice. I det största bolaget, kallat Karriär & Utveckling AB, får medarbetarna aktivt stöd att söka nytt jobb. Det andra bolaget, kallat SPCN Uthyrning AB, har som uppgift att hyra ut personal till Ericsson under den återstående avvecklingstiden i Norrköping. All personal övergår till Proffice vid samma tidpunkt - 7 juni 1999 - då också anställningen i Ericsson upphör. Övergången kommer att ske med oförändrade avtalsvillkor. De som inte accepterar erbjudandet om visstidsanställning i Proffice, sägs upp på grund av arbetsbrist med vanlig uppsägningstid. Medarbetare som fyller 58 år under 1999, eller är äldre, kommer att erbjudas avtalspension. Ericsson kommer att vara huvudansvarig för modellen under projekttiden. Styrningen sker via en styrgrupp bestående av representanter från Ericsson och de fackliga organisationerna. Produktionen av AXE i Norrköping kommer successivt att dras ned fram till november i år då produktionen upphör. Ericsson är den ledande leverantören i den nya telekomvärlden, med kommunikationslösningar där tele- och datateknik kombineras med frihet för användaren att vara mobil. Med över 100 000 medarbetare i 140 länder underlättar Ericsson kommunikationen för sina kunder - nätoperatörer, andra leverantörer av teletjänster, företag och konsumenter - över hela världen. Besök Ericssons Pressrum på: http://www.ericsson.se/pressroom FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA Per Zetterquist, Telefonaktiebolaget LM Ericsson Telefon: 070-519 04 75; E-post: per.zetterquist@lme.ericsson.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00360/bit0002.pdf

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 111 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 222,6 miljarder kronor (24,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ New York. Läs mer på www.ericsson.com