• Ericsson/

Ronnie Leten nomineras till ny styrelseordförande i Ericsson. Kurt Jofs föreslås som ny Styrelseledamot

Ericssons valberedning kommer att föreslå Ronnie Leten till ny styrelseordförande i Ericsson. Mellan 1985 och 2017 hade Leten olika positioner inom Atlas Copco och var företagets vd och koncernchef 2009–2017. Han är idag ledamot av SKF:s styrelse, styrelseordförande i Electrolux och föreslagen som styrelseordförande i Epiroc, den del av Atlas Copco som planeras att delas ut under 2018. Leten är belgisk medborgare, född 1956 och han har en Civilekonomexamen från Universitetet i Hasselt, Belgien. Ericssons nuvarande styrelse­ordförande Leif Johansson har tidigare meddelat att han inte ställer upp för omval vid årsstämman 2018.

Valberedningen föreslår även Kurt Jofs som ny styrelseledamot i Ericsson. Jofs var ansvarig för Ericsson Networks 2003–2008 och är idag styrelseordförande i Tieto.

Kristin Skogen Lund har meddelat valberedningen att hon inte står till förfogande för omval.

Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras senare, senast i samband med kallelsen till årsstämman 2018.

Valberedningens ordförande Johan Forssell (vd och koncernchef i Investor AB) säger i en kommentar: “Valberedningen har arbetat intensivt och konstruktivt de senaste månaderna och vi är glada över att nu kunna föreslå en ny ordförande för Ericssons styrelse. Det är valberedningens uppfattning att vi i Ronnie Leten hittat rätt person som ordförande i Ericsson, med den erfarenhet och kompetens företaget behöver. Ronnie har ett mycket starkt track record när det gäller värdeskapande. Ronnie är en mycket skicklig affärsman, tekniskt kunnig och strategiskt mångsidig. Vidare har han betydande erfarenhet från digitalisering av stora verksamheter, vilket kommer att vara en tillgång i Ericssons fokuserade arbete tillsammans med dess kunder”.

Forssell fortsätter: ”Därutöver föreslår valberedningen Kurt Jofs som ny styrelseledamot. Med Kurts djupa kunskap och bakgrund inom telekom- och IT-industrin, inte minst från tidigare uppdrag inom Ericsson, bedömer vi att han kommer att bidra med kompletterande kompetens och erfarenhet till Ericssons styrelse. Med dessa förändringar är det valberedningens uppfattning att bolaget ges rätt förutsättningar att realisera dess långsiktiga potential”.

I Ericssons valberedning ingår Johan Forssell, Investor AB (valberedningens ordförande); Bengt Kjell, AB Industrivärden och Handelsbankens Pensionsstiftelse; Christer Gardell, Cevian Funds; Anders Oscarsson, AMF Försäkring och Fonder; Johan Held, Afa Försäkring; och Leif Johansson, styrelsens ordförande.

Information till redaktionen

Bakgrundsmaterial och högupplösta bilder för journalistiskt bruk finns att ladda ner från www.ericsson.com/press

www.twitter.com/ericsson
www.linkedin.com/company/ericsson www.youtube.com/ericsson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

News Center

media.relations@ericsson.com
(+46 10 719 69 92)

investor.relations@ericsson.com
(+46 10 719 00 00)

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 111.000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 222.6 miljarder kronor (24,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ NewYork. Läs mer på www.ericsson.com

Denna information är sådan information som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 oktober 2017 kl. 08:30 CEST.