Säker e-handel

Säker e-handel visas på Internet World-mässan Säker elektronisk handel utan krångel med kreditkort är temat då Telia, Ericsson och EHPT tillsammans ställer ut på eCommerce Plaza på Internet World '99 i Sollentuna. Den 16-18 november får mässbesökare möjlighet att se hur de själva kommer att kunna köpa spel, musik och nyheter över Internet, samtidigt som de enkelt och säkert har kontroll över sina transaktioner. Det som visas är ett smakprov på vad konsumenter och handlare kommer att kunna göra i början av nästa år, då Telia PayIT baserat på Jalda beräknas tas i kommersiell drift. Genom Telias nya betaltjänst, Telia PayIT, går det att shoppa säkert på nätet, utan att behöva lämna ut kontokortsnumret. TeliaPayIT baseras på tekniken Jalda som har utvecklats av EHPT, ett samägt företag mellan Ericsson och Hewlett-Packard. För handlare utlovas många idéer om hur nya tjänster kan utvecklas. Telia PayIT gör det lönsamt att sälja varor även för mycket små belopp, s k mikrobetalningar. Ericsson har anpassat Jalda till Telias specifika krav genom att utveckla en kundunik programvara, integrera den i Telias miljö och anpassa webgränssnittet för Jalda till Telias tjänst: - Ett växande område för Ericsson är olika typer av konsulttjänster. Det är viktigt att se till så att de produkter vi säljer också fungerar i kundens egen unika affärsverksamhet. Detta är vad vi har gjort med till exempel Jalda till Telia, säger Andreas Luiga, chef för Professional Services på Ericsson Sverige. EHPT distribuerar Jalda-mjukvara gratis med avsikten att göra betalmetoden till en standard för betalningar över Internet. Ericsson är den ledande leverantören i den nya telekomvärlden, med kommunikationslösningar där tele- och datateknik kombineras med frihet för användaren att vara mobil. Med över 100 000 medarbetare i 140 länder underlättar Ericsson kommunikationen för sina kunder - nätoperatörer, andra leverantörer av teletjänster, företag och konsumenter - över hela världen. Besök Ericssons Pressrum på: http://www.ericsson.se/pressroom FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CONTACT Andreas Luiga, Chef Professional Services, Ericsson Sverige AB Tel 08-579 181 81, 070-519 15 19, E-post: andreas.luiga@ese.ericsson.se Håkan Rossberg, Ansvarig Telia PayIT, Telia Tel: 08-781 07 41, 070-577 41 60, E-post: hakan.c.rossberg@telia.se Patrik Centellini, Marketing Manager Internet Payment Systems, EHPT Tel: 08-685 21 05, 070-685 21 05, E-post: patrik.centellini@ehpt.com Bakgrund Telia PayIT@ Telia PayIT@ är ett nytt, säkert och enkelt sätt att ta betalt för tjänster på Internet. Konsumenten slipper lämna ut kontokortsnummer och andra känsliga uppgifter och handlaren slipper fakturor och distributionskostnader eftersom all leverans sker digitalt. Läs mer på http://www.telia.se/payit. Bakgrund Telia Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1998 uppgick till 51 240 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. Besök Telias hemsida på: http://www.telia.se. Bakgrund Jalda@ Jalda@ är en öppen och global betalmetod, utvecklad av EHPT, som möjliggör betalningar från en stationär PC, mobiltelefon eller vilken enhet som helst med Internet-anslutning. Systemet är kapabelt att hantera belopp från några ören till större summor. Jalda@ är ett kontobaserat system vilket betyder att både köpare och säljare kopplas till ett specifikt konto. Systemet administrerar samtliga transaktioner för konsumenter och säljare. Säkerheten är byggd på digitala certifikat för autentisering och SSL-kryptering. Läs mer på http://www.jalda.com. Bakgrund EHPT EHPT är ett internationellt företag som utvecklar och säljer programvaruapplikationer för driftstöds- och affärsstödssystem inom telekommunikation. EHPT är ett samägt bolag mellan Ericsson (60%) och Hewlett- Packard (40%). Huvudkontoret ligger i Stockholm med två större kontor i Göteborg och Grenoble samt ett flertal regionkontor runt om i världen. Totalt arbetar 1 100 personer på EHPT. Läs mer på http://www.ehpt.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/16/19991116BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/16/19991116BIT00610/bit0002.pdf

Ericsson är världsledande inom kommunikationsteknik och tillhörande tjänster med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Vi har mer än 111 000 anställda och har sedan 1876 försett kunder i 180 länder med lösningar och tjänster. Tillsammans bygger vi en mer uppkopplad framtid där alla individer och alla branscher har möjlighet att nå sin fulla potential. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 222,6 miljarder kronor (24,5 miljarder USD). Ericssons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och NASDAQ New York. Läs mer på www.ericsson.com