ESEN eSports aktie upp 14.7% efter positiv artikelserie om esport i Dagens Industri

ESEN eSports aktie steg under dagen med 14.7% efter att en mycket positiv artikelserie om esport publicerades i Dagens Industri. I en av artiklarna presenteras ESEN eSports affärsidé, samarbetet med Blizzard och VD Joakim Stenberg citeras.

Under måndagen den 16:e april kunde läsare av Sveriges ledande affärstidning, Dagens Industri, hitta ett helsidesuppslag med rubriken ”Glödhet arena för investerare”. I artikeln beskrivs det hur tillväxten för svensk och internationell esport ser ut att lyfta som en raket den närmsta tiden. Artikeln nämner också hur svenska investerare börjar få upp ögonen för det enorma intresse sporten drar till sig.

ESEN eSports syns överst bland fem bolag i faktarutan ”5 uppstickare inom e-sport”. I faktarutan beskrivs företagsidén, börsvärdet, det senaste samarbetet med Blizzard, och VD Joakim Stenberg citeras med följande citat: ”Hittills har vi sett en mycket god tillväxt inom svensk e-sport, mycket tack vare att vi har en lång historik med mycket starka och globalt erkända spelare och lag som har banat väg för andra. Vi har bara sett toppen på ett isberg och e-sporten kommer bli världens största sport i framtiden.

ESEN eSports aktie steg med 14.7% som ett resultat av den positiva artikeln, som också publicerades i en artikelserie på DI Digital.

Simon Wallin, mediekontakt Geelmuyden Kiese
simon.wallin@gknordic.com

ESEN eSports AB är Sveriges första renodlade publika esportbolag där alla kan vara delägare. ESEN är ett av Sveriges största sändningsbolag för esport och gaming. ESEN producerar stora esportturneringar som till exempel King of Nordic samt gör och sänder turneringar på evenemang som Copenhagen Games, datorfestivalen Birdie, Digitaly X och DreamHack.