ESEN eSports producerar proffs-turnering för den svenska publiken

E-sportbolaget ESEN eSports AB (”ESEN” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget knutit ett samarbete kring att sända proffs-turneringen BLAST Pro Series på svenska. Samarbetet innebär att Bolaget får sändnings-, och försäljnings-rättigheter. Intäkterna fördelas mellan RFRSH och ESEN. Eventet äger rum den 28 och 29 september på Ülker Sports Arena i Istanbul. Turneringen arrangeras av RFRSH Entertainment och partnerskapet innebär att ESEN producerar en parallell sändning med svenska kommentatorer och experter för den svenska publiken på bolagets egna kanal Twitch-kanal

Information om turneringen
BLAST Pro Series startar den 28 september och avgörs den 29 september inför ca 10.000 fans på Ülker Sports Arena i Istanbul. ESEN sänder första matcherna fredag den 28 September kl. 17:15 och fortsätter under Lördagen med start kl. 12:30. Finalerna beräknas hålla på fram tills 22:00. Sändningen som är exklusiv för den svenska publiken ses på bolagets egna Twitch-kanal.

Världseliten är samlad
Turneringen har en prispott på 250.000 USD. Världslagen som deltar är Astralis, Cloud9, MIBR NiP, Space Soldiers och Virtus Pro. Några av de största lagen genom tiderna.

Nytt turneringsformat i e-sport-sammanhang
Med BLAST Pro Series i Köpenhamn introducerades ett helt nytt turneringsformat inom e-sport-sammanhang. Formatet kallas “round-robin” och innebär att varje lag spelar mot varandra. Lagen med högst poäng möts därefter i en final om 125.000 USD. Det nya formatet avser att förbättra tittarupplevelsen för fansen eftersom deras favoritlag inte riskerar att åka ur turneringen i ett tidigt skede.

Bolagets sändningsformat
Bolaget sänder BLAST Pro Series från sin produktionsstudio i Stockholm tillsammans med kommentatorerna Jesper “kREATIV” Sedendahl, Gustav “kronvall” Kronvall samt Lukas “Sankala” Sankala. Värd i studion är e-sportprofilen Fredrik “Slop3” Wahlstedt som kommer bjuda in kända gäster till studion för djupare analyser och kommentarer mellan matcherna.

Tittarna kan förvänta sig en uppesittarkväll med kunniga programledare, en expertpanel av rang, rafflande analyser och roliga anekdoter samt ett rungande stöd för det Svenska världslaget Ninjas in Pyjamas (NiP).

-Vi är stolta och glada att återigen få äran att producera BLAST Pro Series. Förra sändningen blev en tittarsuccé med över 350.000 strömstarter och visade att det fanns ett stort intresse av att titta på e-sport på svenska.
Vi ser fram emot att sända för andra gången, #GONINJAS, säger Joakim Stenberg, vd på ESEN eSports.

Bolagets sändning av BLAST Pro Series sammantaget
• Sex av världens bästa CS:GO lag kommer att tävla om en prispott på 250.000 USD
• ESEN eSports är exklusiv partner för den svenska sändningen.
• ESEN eSports kommer följa och stödja det svenska världslaget NiP genom turneringen.

För bolaget innebär detta en mindre påverkan på resultatet men har långsiktigt strategiskt värde.

Joakim Stenberg, vd

ESEN eSports

Matti Johansson, mediekontakt
Geelmuyden Kiese
matti.johansson@gknordic.com

ESEN är ett av Sveriges största e-sportbolag med en komplett infrastruktur för e-sport vilket innefattar egen e-sportarena, eventlokal, turneringsplattform, studio och Tv-produktion med över 200 sändningar i ryggen.
ESEN är experter på liveproduktion av e-sport och står bakom nordens största e-sportturnering "King of Nordic" under eget varumärke. Men tar även på sig externa produktionsuppdrag för arrangörer och spelutvecklare.

Om RFRSH Entertainment
RFRSH Entertainment är ett esport-mediaföretag som skapar och producerar unikt innehåll och mediaprodukter runt esportlag, turneringar och esport överlag. RFRSH Entertainment har utvecklat och äger alla rättigheter för BLAST Pro Series. RFRSH Entertainment skapar vinnande kommersiella marknadskampanjer för företag som vill ta sig in på den snabbt växande esportmarknaden. För mer information, bilder, videos gå till www.rfrsh.net eller kontakta steen@rfrsh.net.