• Vaxxa AB/

Världspremiär för CS:GO-turneringen BLAST Pro Series - ESEN eSports producerar exklusiv sändning för svenska publiken

Report this content

Sändningsbolaget ESEN eSports meddelar idag att de vinner rättigheterna till att sända världspremiären av CS:GO-turneringen BLAST Pro Series som äger rum den 24 och 25 november på Royal Arena i Köpenhamn. Turneringen arrangeras av RFRSH Entertainment och partnerskapet innebär att ESEN producerar en alternativ sändning med svenska kommentatorer och experter för den svenska publiken på www.twitch.tv/esenstudio

(se bild i pdf)

Information om turneringen
Världspremiären av den nya turneringen BLAST Pro Series går av stapeln imorgon, fredag den 24 november. Den 25 november avgörs turneringen inför 11 000 fans på Royal Arena i Köpenhamn. ESEN startar sin huvudsändning på lördag den 25 november från och med klockan 13.30 fram tills 22:00. Sändningen som är exklusiv för den svenska publiken ses på www.twitch.tv/esenstudio.

Turneringen har en prispott på på $250 000. Lagen som deltar är Astralis, FaZe Clan, G2 Esports, NiP, North och SK Gaming.

Nytt turneringsformat i esport-sammanhang
Med BLAST Pro Series introducerar RFRSH Entertainment ett helt nytt turneringsformat inom esport-sammanhang. Formatet kallas “round-robin” och innebär att varje lag spelar mot varandra. Lagen med högst poäng möts därefter i en final om $125 000. Det nya formatet avser att förbättra tittarupplevelsen för fansen eftersom deras favoritlag inte riskerar att åka ur turneringen i ett tidigt skede.

ESENs sändningsformat
ESEN sänder BLAST Pro Series från sin produktionsstudio i Stockholm tillsammans med kommentatorerna Robin “crasher” Engström och Jesper “kREATIV” Sedendahl. Gäster i studion är de professionella spelarna Andreas "znajder" Lindberg och Daniel "djL" Narancic, den femton-faldiga King of Nordic-mästaren Simon "tabz" Feldt, samt landslagsspelaren Pontus ”GAME” Perlborn.

Tittarna kan förvänta sig en uppesittarkväll med kunniga programledare, en expertpanel av elitspelare, rafflande analyser och roliga anekdoter samt ett rungande och partiskt stöd för det svenska topplaget Ninjas in Pyjamas.

-BLAST Pro Series är ett nytt spännande format som vi är glada att få rättigheterna till att sända. Vi ser fram emot att sända på svenska för första gången och vill du följa vårt svenska hopp Ninjas in Pyjamas är det hos oss du ska titta. Vi har en tung expertpanel och en av de stora tittarfördelarna är att man kan göra sig hörd i chatten som normalt är spammad under stora turneringar. Studion kommer ha en dialog med tittarna vilket kommer bli en del av helhetsupplevelsen, säger Joakim Stenberg, vd på ESEN eSports.

-Vi är mycket glada över att samarbeta med ESEN inför vårt första BLAST Pro Series. Vi ser fram emot ett bra partnerskap som kommer att föra våra evenemang och program till en svensk publik, säger Alexander Lewin, VP Distribution & Programming på RFRSH Entertainment.

ESENs sändning av BLAST Pro Series sammantaget
• Sex av världens bästa CS:GO lag kommer att tävla om en prispott på $250,000
• ESEN eSports är exklusiv partner för den svenska sändningen
• ESEN eSports kommer följa och heja fram det svenska världslaget NiP genom turneringen. (NiP som vann ett stort mästerskap i USA, IEM Oakland föregående helg)

Joakim Stenberg, vd ESEN eSports
joakim@esenstudio.com

Matti Johansson, mediekontakt Geelmuyden Kiese
matti.johansson@gknordic.com

Om ESEN eSports
ESEN eSports AB är Sveriges första renodlade publika esportbolag där alla kan vara delägare. ESEN är ett av Sveriges största sändningsbolag för esport och gaming. ESEN producerar stora esportturneringar som till exempel King of Nordic samt gör och sänder turneringar på evenemang som Copenhagen Games, datorfestivalen Birdie, Digitaly X och DreamHack. ESEN arrangerar även andra evenemang och programserier inom esport, cosplay och gaming.

Om RFRSH Entertainment:
RFRSH Entertainment är ett esport-mediaföretag som skapar och producerar unikt innehåll och mediaprodukter runt esportlag, turneringar och esport överlag. RFRSH Entertainment har utvecklat och äger alla rättigheter för BLAST Pro Series. RFRSH Entertainment skapar vinnande kommersiella marknadskampanjer för företag som vill ta sig in på den snabbt växande esportmarknaden. För mer information, bilder, videos gå till www.rfrsh.net eller kontakta steen@rfrsh.net.