Energitipsarna har snart besökt 1400 hushåll

Eskilstuna Kommunfastigheter och Torshälla Fastigheter har just nu fyra stycken energitipsare ute och knackar dörr i våra bostadsområden. Det är Mehdi, Tom, Karwan och Abdulwasi som ska gå runt till alla våra hyresgäster och informera om hur man på olika sätt kan spara energi (baserat på Allmännyttans kampanj, se allmannyttan.se). Hittills har de besökt nästan 1400 hushåll och de har ca 5600 kvar. De kommer också att försöka vara närvarande på trapphusmöten och områdesevenemang vi anordnar för att informera, tipsa och svara på frågor kring energianvändning i hushåll.

Energitipsarna startade knacka dörr i maj i Lagersberg, mycket beroende på att vi här satsar på att halvera energianvändningen. Minskningen är tänkt att ske främst genom byggåtgärder (Lagersbergsprojektet) men också genom aktiviteter som uppmuntrar den enskilde att själv bidra till målet.

I Lagersberg fokuserar vi särskilt på att minska vattenförbrukningen och därför delar energitipsarna ut duschtimglas och diskproppar till de som vill ha. Vi kommer att följa upp och se om vattenförbrukningen minskar efter vi har varit där och informerat.

Karwan, Tom, Abdulwasi och Mehdi behärskar 6 olika språk tillsammans.

För mer information, kontakta Tomas Olsson, 070-340 25 65 eller
Charlotte H Kindmark, 073-950 89 26.