Första spadtaget för 87 nya studentlägenheter

Idag togs det första spadtaget för 87 nya studentlägenheter på gränsen mellan Munktellstaden och Norr i Eskilstuna. Det första inledande spadtaget togs av Jimmy Jansson (kommunstyrelsens ordförande) och hans son, Paul Strand (Peab Sverige AB) samt Marica Johansson (VD Eskilstuna Kommunfastigheter AB).

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda ett riktigt bra studentboende med yteffektiva trevliga lägenheter. Studenterna som flyttar in här får ett väldigt bra läge med närhet till centrum och – inte minst – med närhet till Mälardalens Högskolas nya campus som även det beräknas stå klart 2019. Vi är glada att kunna bidra till att Eskilstuna blir en ännu bättre studentstad med studentbostäder som både har bra standard och bra läge, säger Bertil Andersson, styrelseordförande Eskilstuna Kommunfastigheter AB.

De nya studentbostäderna är även en viktig del i Munktellstadens utveckling, där det kommer att hända mycket de närmaste åren. Norr om de nya studentbostäderna skapas ett helt nytt bostadsområde med nio kvarter och ett tusental nya bostäder. Kommunfastighet är i full gång och bygger 97 nya lägenheter där. Intill ån, nedanför STIGA Sports Arena, startar snart bygget av Västra Munktellstaden med 400 nya bostäder.

Fakta:
Adress: Västra Storgatan 18, Eskilstuna
Beräknad inflyttning: januari 2019
Antal lägenheter: 81 ettor och 6 tvåor, totalt 87 lägenheter
Storlek: De flesta ettor blir 25 kvm men det varierar mellan 18 och 30 kvm. Tvåorna blir 35 kvm.
Byggherre: Eskilstuna Kommunfastigheter AB
Entreprenör: Peab Sverige AB
Förmedling: Studentlägenheterna kommer att hyras ut via www.bostadeskilstuna.se

Fanny Gustaver, kommunikatör
073-143 31 22 eller fanny.gustaver@kfast.se

Bertil Andersson, styrelseordförande
070-927 92 44 eller bertil.andersson@kfast.se

Kommunfastighet arbetar inom fyra affärsområden; bostäder, kommunala lokaler, samhällsfastigheter och bad. Vi äger cirka 7300 lägenheter såväl centralt som på landet, 150 000 kvm industrilokaler och förvaltar cirka 500 000 kvm kommunala verksamhetslokaler. Vi är idag cirka 430 medarbetare och omsätter cirka en miljard kronor per år. Vår affärsidé ”Som det ledande fastighetsbolaget i Eskilstuna erbjuder vi prisvärda bostäder och lokaler. Genom aktiv förvaltning och ett hållbart ansvarstagande, bygger och utvecklar vi Eskilstuna.” Kommunfastighet är trippelcertifierad inom miljö, arbetsmiljö och kvalitet. Vi får bra betyg i medarbetarundersökningar där våra medarbetare är stolta, motiverade och trivs bra.

Citat

Bertil Andersson, styrelseordförande