Nu startar bygget av å-nära bostäder med åh-känsla

Idag inleddes byggnationen av 54 nya hyresrätter i Västra Munktellstaden. De som flyttar in här får ett härligt boende intill Eskilstunaån. Runt hörnet får de även Munktellstadens rika utbud med idrott, kultur, företag, restauranger, med mera.

– Vi är glada att nu starta byggnationen av Kommunfastighets första etapp i Västra Munktellstaden. Här kommer vi att kunna erbjuda hyresrätter med närhet till ån, gångavstånd till centrum och Munktellstadens utbud runt hörnet, säger Fredrik Elf, vd Kommunfastighet.

Samtidigt bygger Reinhold Gustafsson Förvaltning AB och Riksbyggen bostadsrätter i samma kvarter. Totalt kommer det att byggas cirka 400 bostäder i den nya stadsdelen som kallas Västra Munktellstaden.

Fredrik Elf, vd Kommunfastighet: 016-16 75 78
Mikael Johansson, projektledare Kommunfastighet: 016-16 75 30

Planerad inflyttning: December 2019
Antal lägenheter: 54
Storlek: 1-4 rum och kök
Byggherre: Eskilstuna Kommunfastigheter AB
Entreprenör: Peab Sverige AB
Kostnad: 96 miljoner

Bildtext:
Aktörerna slår sina nävar ihop och inleder byggnationen i kvarteret Näven. Från vänster: Per-Inge Edlund arbetschef PEAB, Fredrik Elf vd Kommunfastighet, Bertil Andersson styrelseordförande Kommunfastighet, Mikael Johansson projektledare Kommunfastighet och Jimmy Jansson kommunstyrelsens ordförande.