Esselte avyttrar Tarifold

Esselte avyttrar Tarifold Esselte avyttrar Tarifold till en grupp finansiella investerare i Frankrike under ledning av Finances & Stratégies, i samverkan med ledningen i Tarifold. Tarifold är global marknadsledare inom segmentet informations display och dokument system. Tarifolds produkter distribueras från Frankrike och USA. Avyttringen av Tarifold medför en reavinst före skatt för Esselte på cirka 90 miljoner kronor. "Trots att Tarifold är ledande inom sin branch, ligger avyttringen helt i linje med Esseltes strategi att fokusera på våra nyckelkategorier inom kontorsvaror" kommenterar Anders Igel, Esseltes VD och koncernchef. Esselte är den ledande globala tillverkaren av kontorsvaror med en årlig försäljning överstigande 11 miljarder kr, dotterbolag i 31 länder, försäljning i mer än 120 länder och cirka 6 500 anställda. Esselte tillför förnyelse, effektivitet och god design till arbetet på kontor och i hemmet. De ledande varumärkena är DYMO, Pendaflex, Leitz och Esselte. Esselte AB är noterat på fondbörserna i Stockholm och London. För ytterligare information om Esselte, se hemsidan www.esselte.com. För vidare information, vänligen kontakta: Anders Igel, VD +46 (0) 70 519 13 78 Ulrik Svensson, CFO +44 (0) 1895 878 770 Thomas Groth, IR +44 (0) 1895 878 983 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00610/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00610/bit0001.pdf