Esselte säljer dotterbolag för bläcktillverkning

Esselte säljer dotterbolag för bläcktillverkning Esselte har sålt Graphic Utilities, ett mindre dotterbolag i USA, till kontorsvaruföretaget Saunders som ingår i Today´s, Winthrop, Maine, USA. Graphic Utilities huvudprodukter är bläck, bläckpatroner och bläckförsörjningssystem till bläckstråleskrivare. Saunders är en ledande tillverkare av anteckningsblock, blankettställ av aluminium och andra hjälpmedel för dokumenthantering. "Graphic Utilities passade inte in i den strategiska inriktning som vi nu utvecklar för framtiden. Försäljningen gör det möjligt att fokusera närmare på de kontorsvarukategorier där vi är starkast", kommenterar Anders Igel, Esseltes VD och koncernchef. Försäljningen medför en kapitalförlust på MSEK 10, men genom positiva skatteeffekter blir det ingen inverkan på resultatet efter skatt. Esselte är den ledande leverantören av kontorsvaror över hela världen. Det är en internationell koncern med årlig försäljning överstigande SEK 11 miljarder, dotterbolag i 31 länder, försäljning i mer än hundra länder och 7 400 anställda. Koncernen har fem viktiga affärsområden: Filing & Document Management, Identification Labeling, Desktop Organization, Computer Products samt Presentation Solutions. Esselte tillför förnyelse, effektivitet och god design till arbetet på kontor och i hemmet. De ledande varumärkena är Dymo, Pendaflex, Leitz and Curtis. Esselte AB är noterat på fondbörserna i Stockholm och London. För ytterligare information om Esselte, se hemsidan www.esselte.com. Vidare information: Mats Lönnqvist, CFO Esselte, tel: +44-1895 878 770 eller +46-705-915563. Telefon från Sverige även 0200-21 47 96. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/19/19991119BIT00180/bit0002.pdf