Essity branschledare i Dow Jones hållbarhetsindex

Det globala hygien- och hälsobolaget Essity har inkluderats i Dow Jones Sustainability Index, ett av världens mest prestigefyllda hållbarhetsindex. Essity har kvalificerat sig till både Dow Jones Sustainability World Index och Dow Jones Sustainability Europe Index och har dessutom utnämnts till branschledare inom sektorn för Household Products.

Essity fick höga betyg för miljö- och social rapportering, arbetet med leverantörer, varumärkesarbete, innovationer och strategi för tillväxtmarknader.

- För Essity är hållbarhet en del av vår affärsmodell. Vi vill bidra till ett hållbart och cirkulärt samhälle och det kräver att alla tänker nytt och innovativt. Att Essity utnämns till branschledare i Dow Jones Sustainability Index bekräftar att vi har ett framgångsrikt hållbarhets- och innovationsarbete, säger Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.

Företagen som finns med i de olika Dow Jones hållbarhetsindexen utvärderas enligt ekonomiska, miljömässiga och sociala parametrar. För mer information, se http://www.sustainability-indices.com/

Henrik Sjöström, Media Relations Manager, +46 8 788 51 36, henrik.sjostrom@essity.com
Richard Torgerson, Communications Director Sustainability, +46 8 788 52 05, richard.torgerson@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2017 var cirka 109 miljarder kronor (11,3 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.