Essity vinner skattemål

Högsta förvaltningsdomstolen har idag meddelat dom i Essitys tvist med Skatteverket i fråga om myndighetens beslut att påföra tillkommande skatter och skattetillägg för åren 2008-2012. Som bolaget tidigare kommunicerat har Essity reserverat och betalat det omtvistade beloppet. Domen kommer att reducera Essitys skattekostnad med cirka 1,1 miljarder SEK i fjärde kvartalet 2018.

Målet gällde räntekostnader på lån i ett koncernbolag som uppkom i samband med att verksamhet flyttades till Sverige under 2004. Skatteverkets och underinstansernas beslut att räntekostnader på lånen inte kunde dras av för de angivna räkenskapsåren ändrades av Högsta förvaltningsdomstolen och inbetald skatt kommer att återbetalas till bolaget.

Notera: Denna information är sådan information som Essity är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 december 2018 klockan 18:30.

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 8 788 51 55

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 8 788 51 55

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2017 var cirka 109 miljarder kronor (11,3 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.