Tipsen som håller dig frisk i jul

Under julen träffas vi och när vi samlas sprids infektionerna. Men varför gör de det och hur kan man skydda sig? Och hur är det egentligen med julbordet som står framme i flera timmar? Hygien- och hälsoföretaget Essity ger tipsen som kan hålla dig frisk i jul!

• Tvätta händerna i minst 20 sekunder och torka dem ordentligt innan du lagar mat eller äter
  • Undvik om möjligt att peta med fingrarna i maten
  • Om du känner dig krasslig – låt någon annan laga maten
  • Håll den kalla maten på julbordet under 8 grader
  • Håll den varma maten på julbordet minst 60 grader
  • Ställ fram lite mat åt gången på julbordet och fyll på allt eftersom
  • Var försiktig med att spara mat som stått framme till nästa dag

(Källa: Essity)

Det är de viktigaste tipsen för att inte bli sjuk eller sprida smitta vidare i jul. För när kusinerna kommer från Luleå och svärmor från Malmö och alla träffas med sina olika bakterier och infektioner hos mormor i Göteborg, då ökar risken för att bli sjuk. Ibland är infektionerna synliga – som med hosta och nysningar - ibland helt symptomfria. Att tränga ihop sig många inomhus ökar risken för att bli smittad. Och som ett brev på posten kommer vinterkräksjuka och influensa när kylan tar sitt grepp.

Smitta sprids främst genom hostningar och via händerna. Handhygienen är a och o för att bakterier eller virus på händerna inte ska följa med in i munnen tillsammans med maten och julgodiset. Malin Herrmann, produktchef på Essity, som är världsledande på hygienprodukter för bland annat storkök, tipsar:

-        Tänk på att alltid tvätta händerna efter toalettbesök, när du kommer hem och innan du äter. Tvål och vatten i 20 sekunder och sedan är det otroligt viktigt att du torkar händerna helt torra för att få bort ovälkomna bakterier och virus, säger Malin Herrmann.

Håll maten kylskåpskall

Och så var det där med julbordet. Hur ska man göra för att hålla det fräscht? Vi har frågat professor Bertil Kaijser, som är överläkare vid Mikrobiologiska laboratoriet på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

-        Man talar ofta om ”kylkedjan”, som innebär att många matvaror ska hållas kylskåpskalla, dvs under 8 grader vid förvaring och transport. Och värm den varma maten ordentligt, den ska upp till minst 60 grader. Bakterierna växer till sig allra bäst mellan 20-40 grader, så en tumregel är att undvika att maten har en temperatur mellan 8 och 60 grader, säger Bertil Kaijser.

Det betyder att sill, lax och rödbetssalladen ska hållas väl kyld i kylskåp fram till serveringen. Lägg upp lite åt gången och fyll på allt eftersom. Den varma maten ska värmas på ordentligt och inte bli stående framme för länge.

-        Uppvärmd mat, som blir över skall helst kastas. I vissa fall kan den dock läggas in i kylen igen för att tas fram dagen efter. Detta förutsätter att man har hanterat maten rätt under tiden den stått framme. Bakterierna dör inte i kylskåpet, men de växer vanligen inte heller till sig på något dygn förrän de kommer ut i rumstemperatur igen.

Sofia Hallberg, Communications Director, Essity region Nordic
+46 721 414 299
Sofia.hallberg.ext@essity.com

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som utvecklar, tillverkar och säljer produkter och lösningar inom Personal Care (Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products och Medical Solutions), Consumer Tissue och Professional Hygiene. Vår vision är att öka välbefinnande genom ledande lösningar inom hygien och hälsa. Försäljning sker i cirka 150 länder under många starka varumärken som de globalt ledande TENA och Tork samt andra varumärken som exempelvis Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2016 var cirka 101 miljarder kronor (10,7 miljarder euro). Affärsverksamheten bygger på en hållbar affärsmodell där värdeskapande för människor och miljö sätts i centrum. Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity ingick tidigare i SCA-koncernen. För mer information, besök www.essity.com.