Var tredje stör sig på sjuka kollegor – "vabruari" är här!

Vinterkräksjuka, förkylningar och influensa – månaden med öknamnet "vabruari" närmar sig! Men hur bra är vi egentligen på att kurera oss och stoppa smittspridningen under årets sjukaste månad?

34 procent tycker det är ok att gå till jobbet även om de är förkylda, något som stör en tredjedel av kollegorna. Av de som stannar hemma, och har arbetsuppgifter som tillåter det, jobbar 8 av 10 från sjuksängen. Hygienen är det sisådär med – hälften av oss tvättar t.ex. inte händerna efter att vi snutit oss. Det visar hygien - och hälsobolaget Essitys undersökning där 1027 svenskar har fått frågor kring hygien.

När sjukfrånvaron skjuter i höjden på arbetsplatser, skolor och förskolor under februari är det många som går till jobbet – sjuka. Sjuknärvaro har blivit ett begrepp, om än inte särskilt uppskattat av kollegorna. 32 procent tycker det är egoistiskt att komma snorig och hängig till arbetsplatsen och 19 procent blir direkt upprörda över det. Men var tredje tycker ändå att det är ok att gå till jobbet fast man är förkyld och 17 procent uppskattar till och med kollegor som biter ihop och jobbar trots att de inte känner sig helt bra.

-        För att hindra smittspridningen finns det bara en regel, stanna hemma när du är förkyld och framför allt under de första dagarna av sjukdomsförloppet då vi smittar som mest, säger Bertil Kaijser, överläkare vid Mikrobiologiska laboratoriet på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg

Jobbar från sjuksängen
Bland de som stannar hemma för att tillfriskna, jobbar många ändå. Av de som har möjlighet att utföra sitt arbete hemifrån uppger 25 procent att de ofta jobbar fast de egentligen borde ligga i sängen och 56 procent att de gör det ibland.

-        Även om det är bra att möjligheten till att jobba hemifrån finns, bör man ändå tänka på att kroppen återhämtar sig snabbare om man vilar, säger Bertil Kaijser.

Det finns sätt för att stärka immunförsvaret under vinterhalvåret och slippa bli en del i februari-statistiken. Att leva sunt genom motion, sömn, frisk luft och allsidig kost kan till stor del hålla oss friska. Men allra viktigast är handhygienen.

-        Är man noga med handhygienen smittas man inte lika lätt. Tyvärr visar vår undersökning att vi slarvar. 16 procent låter bli att tvätta händerna efter ett toalettbesök och inte ens hälften tvättar händerna efter att man snutit sig. Genom att sköta sin handhygien och tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten och därefter torka dem helt torra med pappershandduk, kan vi minska spridningen av vinterns sjukdomar, säger Malin Herrmann, produktchef för Tork på Essity.

Tips: Så hindrar ni smittan på jobbet

• Kommunicera tydligt att ni vill att förkylda kollegor stannar hemma – sätt upp en vänlig lapp och/eller ta upp det under ett möte med kollegorna
  • Prata om hur man minskar smittspridning – t ex genom att nysa i armvecket, hålla rent runtomkring sig, tvätta och torka händerna noggrant
  • Se till att det alltid finns tvål och pappershanddukar på toaletterna, komplettera med handdesinfektion under influensaperioder
  • Se till att det finns handdesinfektion i gemensamma kontorsutrymmen där många kollegor rör sig – även i anslutning till lunchrummet

(Källa: Essity)

Fakta - Därför blir vi sjuka i februari

Att vi lätt blir sjuka i februari beror delvis på att vårt immunförsvar försämras under årets mörka månader, då kroppen får D-vitaminbrist som följd av färre soltimmar. Detta i kombination med att vi ofta spenderar dagarna inomhus, många tillsammans på skolor och arbetsplatser, gör att fler blir sjuka just under februari månad.

Om undersökningen

I Essitys undersökning har 15 000 personer från 15 länder fått frågor kring hygien och välbefinnande. I Sverige har 1027 personer svarat på undersökningen. De tillfrågade utgör ett representativt snitt av befolkningen sett ur kön, ålder, livssituation mm.

Sofia Hallberg, Communications Director, Essity region Nordic
+46 721 414 299
Sofia.hallberg@essity.com

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som utvecklar, tillverkar och säljer produkter och lösningar inom Personal Care (Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products och Medical Solutions), Consumer Tissue och Professional Hygiene. Vår vision är att öka välbefinnande genom ledande lösningar inom hygien och hälsa. Försäljning sker i cirka 150 länder under många starka varumärken som de globalt ledande TENA och Tork samt andra varumärken som exempelvis Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2016 var cirka 101 miljarder kronor (10,7 miljarder euro). Affärsverksamheten bygger på en hållbar affärsmodell där värdeskapande för människor och miljö sätts i centrum. Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity ingick tidigare i SCA-koncernen. För mer information, besök www.essity.com.