CVC Capital Partners köper Etraveli för 508 miljoner Euro

Pressmeddelande, Uppsala, 20 juni 2017:

I dag står det klart att CVC Capital Partners (”CVC”)  genom CVC fond VI köper den globala online-resebyrån Etraveli, för 508 miljoner Euro av ProSiebenSat.1. Det tyska mediabolaget betalade 235 miljoner Euro för bolaget i november 2015 när man köpte det av Segulah.

Etraveli, med huvudkontor i Uppsala, är en global e-handelsplattform för flygbiljetter (t.ex. Gotogate, Supersavertravel, Flygresor.se), som kombinerar en stark marknadsposition i Norden med en snabbväxande internationell verksamhet

Företaget är verksamt i 46 länder på 5 kontinenter. Etraveli har växt cirka 40 % per år organiskt de senaste åren och år 2016 sålde Etraveli flygbiljetter och relaterade tjänster till över 5 miljoner resenärer för cirka 18 miljarder kronor.

Under de senaste åren har Etraveli expanderat internationellt och uppnått betydande marknadsandelar på stora europeiska marknader som Storbritannien, Tyskland och Frankrike, vilket medfört en snabb tillväxt av försäljning och lönsamhet. Med de nya ägarna siktar Etraveli på att öka sin globala närvaro och på att bli den största aktören i Europa där företaget idag är nummer tre.

"Etraveli har under senare år omvandlats till ett internationellt företag med en tydlig strategi baserad på att erbjuda konsumenterna billigare flygbiljetter på ett mer effektivt sätt än konkurrenterna", säger Mathias Hedlund, VD för Etraveli sedan 2014.

Han kommenterar också försäljningsprocessen, "Det är med glädje och stor förväntan vi idag välkomnar våra nya ägare, CVC. CVC visade tidigt i bolagets försäljningsprocess att de förstod både våra framtida utmaningar och möjligheter. Tillsammans med CVC kommer vi att ytterligare höja våra ambitioner och sträva efter att öka vår internationella närvaro, både organiskt och genom förvärv”, fortsätter han.

Lorne Somerville, partner och chef för TMT hos CVC, säger: "Den elektroniska resesektorn är dynamisk och snabbväxande, och Etraveli är en tydlig ledare tack vare sin e-handelskompetens och en mycket skalbar affärsmodell. Vi ser fram emot att utveckla sektorn och att bredda CVCs nätverk tillsammans med Etraveli för att omvandla företaget till en verklig global plattform".

Gustaf Martin-Löf, VD, CVC Nordics, tillägger "Jag ser fram mot att få jobba tillsammans med Mathias och hans team för att utveckla bolaget ytterligare".

+46 (0) 706 66 37 58,

mathias.hedlund@etraveli.com

Claes Tellman, Kommunikationschef

+46 (0) 703 99 62 81.

claes.tellman@etraveli.com

Etraveli är ett ledande e-handelsbolag inom resor online med ett brett erbjudande inom flyg, boende och andra reserelaterade tjänster. Företaget är verksamt i 46 länder på 5 kontinenter, med varumärken som Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart samt metasöktjänsten Flygresor.se. Etraveli är Europas tredje största flygcentreratde onlineresebyrå. Etravelis huvudkontor ligger i Uppsala, bolaget har även kontor i Stockholm, Göteborg och Miami, samt verksamhet i Indien och Polen.

Om CVC

CVC Capital Partners är en ledande private equity- och investeringsrådgivare, som grundades 1981. CVC har idag ett nätverk med 23 kontor och cirka 400 anställda i hela Europa, Asien och USA. CVC har hittills tryggat sina åtaganden på över 107 miljarder dollar från några av världens ledande institutionella investerare genom sina strategier för privat kapital och kredit. Totalt hanterar CVC för närvarande över 65 miljarder dollar i tillgångar. CVC har pågående investeringar i ett 50-tal företag med totalt cirka 310 000 anställda över hela världen. Tillsammans har dessa företag en årlig omsättning på över 70 miljarder dollar. För mer information om CVC, besök: www.cvc.com