Etrion och SunPower bygger tillsammans 10 megawatt solkraftverk i Italien

Report this content

Genève, Schweiz och San Jose, Calif. – 18 November, 2010 – Etrion Corporation (TSX: ETX) (OMX: ETX), en oberoende solenergiproducent, och SunPower Corp. (Nasdaq: SPWRA, SPWRB), en USA-baserad tillverkare av solceller, solpaneler och system för solkraft, meddelar idag att man ingått avtal om att bygga två solkraftverk om totalt 10 megawatt (MW) i Puglia-regionen i Italien. Etrion kommer att äga solkraftverken och SunPower kommer att designa, bygga och tillse drift och underhåll av solkraftverken.

"Vi är glada över att jobba tillsammans med SunPower på ytterligare två solkraftsprojekt i Italien, säger Marco Northland, Etrions VD. "Projekten vid Brindisi och Mesagne, som står för 5 MW vardera, är en del av vår interna portfölj och genom att utveckla dessa visar vårt team återigen att vi har kapacitet att framställa och genomföra dessa typer av projekt. Solenergi är en ren, tyst, förnyelsebar energikälla som får en allt större betydelse och nödvändig del i världens energimix."

SunPower kommer att installera sin patenterade SunPower ® Tracker-teknik på de italienska projekten. Tracker följer solen under dagen och ger upp till 25 procent mer energi än fasta, s.k. ”fast-tilt” system, vilket avsevärt minskar kraven på markanvändning.

"SunPower erbjuder sina kunder inom energibranschen en unik produkt i fråga om teknik och avkastning,” säger Yoram Amiga, president  utility and power plant international, hos SunPower. ”Vår patenterade Trackers-teknik optimerar kundens avkastning på sin investering samtidigt som vår beprövade prestationsförmåga inger finansiella institutioner förtroende. Vi är mycket glada över att tillsammans med Etrion kunna leverera ren, tillförlitlig solenergi till den snabbt växande italienska marknaden."

Projektet, som innefattar 10 MW markbaserade fotovoltaiska solkraftverk, förväntas producera 17 miljoner kilowattimmar elektricitet och generera årliga inkomster om 6 MEUR för Etrion före räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar (EBITDA).

I slutet av november 2010 förväntas byggandet av solkraftparkerna att påbörjas. Projektet första försäljningen av elektricitet under de italienska ”feed-in-tariff”-subventionerna förväntas under det tredje kvartalet 2011. Det italienska systemet med s.k. feed-in-tariffs innebär att den italienska regeringen garanterar inköpspriset för solenergi under 20 år från driftstarten.

SunPower har mer än 650 MW solenergi installerad eller under uppbyggnad runt om i världen, bland annat Etrions kraftverk i Montalto (33 MW), den största operativa solparken i Italien.

Till redaktörerna
Kapaciteten för kraftverk beskriva i det här pressmeddelandet beskrivs i ungefärliga megawatt på en likström (DC), om inte annat anges. Baserat på växelström (AC), skulle kraftverket i Puglia generera totalt 9 MW, och Montaltos solpark skulle generera 28 MW.

Kontakt:
Garrett Soden, Etrion Corporation
info@etrion.com

Ingrid Ekstrom, SunPower Corp.
iekstrom@sunpowercorp.com

Om Etrion
Etrion bygger, äger och driver solkraftsparker i Italien. Etrion äger i dagsläget 40 megawatt (MW) operationell och markbaserad fotovoltaiska solkraftverk, har 8 MW solpanelsparker under uppbyggnad samt har mer än 200 MW solenergirörledningar under utveckling i Italien. Etrion är listat på Torontobörsen och på NASDAQ OMX Stockholm (kodnamn ”ETX”).

Om SunPower
SunPower Corporation (NASDAQ: SPWRA, SPWRB) grundades 1985 och designar, tillverkar och levererar världens idag mest kraftfulla solvärmeteknik. Hushåll, företag, myndigheter och kommunala kraftverk har tillförsikt till bolagets erfarenhet och bevisade förmåga att maximera avkastningen på investeringen. SunPower har huvudkontor i San Jose, Kalifornien och kontor i Nordamerika, Europa, Australien och Asien. För mer information, besök www.sunpowercorp.com.

Viktig information
De värdepapper som detta offentliggörande avser har inte registreras enligt US Securities Act och ingen sådan registrering krävs. Värdepapperen har inte godkänts av US Securities and Exchange Commission eller av någon delstatlig värdepappersmyndighet eller annan tillsynsmyndighet i USA, och ingen sådan myndighet har uttalat sig om fördelarna av något erbjudande avseende värdepapperen eller om huruvida detta offentliggörande är korrekt eller rättvisande. Varje uttalande om motsatsen är en straffbar handling i USA.

Alla investeringar är förenade med risk. Värdet på aktierna i Etrion kan fluktuera. Historisk utveckling är ingen garanti för framtida avkastning. Potentiella investerare uppmanas att inhämta professionell finansiell rådgivning inför eventuella investeringsbeslut.

Detta pressmeddelande innehåller vissa "framtidsinriktad information". Alla uttalanden, utöver uttalanden avseende historiska fakta, som rör aktiviteter, händelser eller utveckling som Bolaget bedömer, förväntar eller förutser kommer eller kan komma att inträffa i framtiden (inklusive, utan begränsning till, uppgifter om "SunPower Montalto"-projekten, dess produktionskapacitet eller dess förväntade kassaflöde) utgör framtidsinriktad information. Denna framåtblickande information speglar Bolagets nuvarande förväntningar eller övertygelser baserat på den information som för närvarande finns tillgänglig för Bolaget samt på vissa antaganden inklusive, utan begränsning till, antaganden om det pris till vilket Bolaget kommer att kunna sälja el från Montalto-projekt samt ett antagande om att Bolaget kommer att kunna tillämpa de EBITDA-marginaler för Montalto-projekten som motsvarar de genomsnittliga marginalerna för liknande projekt. Framtidsinriktad information är föremål för ett antal väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer samt andra faktorer som kan orsaka att faktiska resultat i Bolaget avviker väsentligt från de resultat som diskuteras i den framtidsinriktade informationen, och även om sådana resultat faktiskt eller i stor utsträckning realiseras, finns det inga garantier för att resultaten kommer att ha de förväntade konsekvenserna för eller effekter på Bolaget. Faktorer som kan orsaka faktiska resultat eller händelser att väsentligt avvika från nuvarande förväntningar inkluderar, men är inte begränsade till, oförutsedda kostnader och utgifter.

Framtidsinriktad information talar endast utifrån det datum då den framställs och, med undantag för vad som kan krävas enligt tillämpliga värdepapperslagar, frånsäger sig Bolaget någon avsikt eller skyldighet att uppdatera något framtidsinriktad information, oavsett om en förändring sker till följd av ny information, framtida händelser eller resultat eller på annat sätt. Även om Bolaget bedömer att de antaganden som innefattas i den framtidsinriktad informationen är rimliga, är framåtblickande information inte en garanti för framtida resultat och därmed bör inte otillbörlig tilltro anförtros sådan information till följd av osäkerhetsfaktorerna den innefattar.

SunPower’s Forward-Looking Statements
This press release contains forward-looking statements within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward-looking statements are statements that do not represent historical facts and may be based on underlying assumptions. The company uses words and phrases such as “to build,” "expected," "will" and “targeted” to identify forward-looking statements in this press release, including forward-looking statements regarding (a) design, construction, operation and maintenance of the two power plants by SunPower, (b) the expected start of construction in November 2010, and (c) the expected sale of electricity during third quarter 2011. Such forward-looking statements are based on information available to the company as of the date of this release and involve a number of risks and uncertainties, some beyond the company's control, that could cause actual results to differ materially from those anticipated by these forward-looking statements, including risks and uncertainties such as: (i) construction difficulties or potential delays in the project implementation process; (ii) unanticipated delays or difficulties securing necessary permits, licenses or other governmental approvals; (iii) the risk of continuation of supply of products and components from suppliers; (iv) unanticipated problems with deploying the system on the site; and (v) other risks described in the company's Annual Report on Form 10-K for the year ended January 3, 2010 and Quarterly Report on Form 10-Q for the quarter ended October 3, 2010, and other filings with the Securities and Exchange Commission. These forward-looking statements should not be relied upon as representing the company's views as of any subsequent date, and the company is under no obligation to, and expressly disclaims any responsibility to, update or alter its forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.

# # #

SunPower is a registered trademark of SunPower Corp.  All other trademarks are the property of their respective owners.

Taggar: