Handel med Etrion inleds på NASDAQ OMX Stockholm

Report this content

12 November, 2010, Geneve, Schweiz – Etrion Corporation (“Etrion” eller “Bolaget”) (TSX: ETX), en oberoende solenergiproducent noterad på Torontobörsen, meddelar att aktien idag har sekundärnoterats och börjat handlas på NASDAQ OMX Stockholm. Etrion aktien kommer att handlas på NASDAQ OMX Stockholm under samma kodnamn ”ETX”.

I samband med sekundärnoteringen i Stockholm har Lundin Petroleum AB (”Lundin Petroleum”) (OMX: LUPE), tidigare Etrions största aktieägare, delat ut sitt 40-procentiga innehav i Etrion till aktieägarna i Lundin Petroleum. Utdelningen har medfört att Lundinfamiljens stiftelser ökat sitt direkta ägande i Etrion från 12 procent till 25 procent och är nu Bolagets största ägare.

Etrion är en oberoende solenergiproducent. Bolaget äger och driver för närvarande ett flertal solkraftsparker i Italien och har planer på att expandera till ytterligare europeiska marknader under 2011. Bolaget bildades i oktober 2008 och har sedan dess uppvisat en snabb tillväxt genom en kombination av egenutvecklade solenergiprojekt samt förvärv av solkraftsanläggningar. Etrion äger idag 40 megawatt (MW) operationell och markbaserad fotovoltaiska solkraftverk, har 8 MW solpanelsparker under uppbyggnad och har mer än 200 MW solenergirörledningar under utveckling i Italien. På kort sikt fokuserar Etrion på länder där det förekommer statliga incitament för produktion av solenergi. Framtida tillväxt förväntas drivas av utveckling och/eller förvärv av ytterliggare solkraftsanläggningar med det långsiktiga målet att producera billig, miljövänlig elektricitet till attraktiv avkastning.

Marco Northland, VD för Etrion, kommenterar, “Jag är mycket glad över den betydande tillväxt som Etrion har uppvisat under de senaste 18 månaderna. Idag är vi en av de största solenergiproducenterna i Italien och ett av få noterade bolag inom förnyelsebar energi som enbart fokuserar på solkraft. Med sekundärnoteringen i Stockholm kan vi erbjuda europeiska investerare tillgång till downstreambolag inom solenergi – en tillväxtbransch med attraktiv avkastning och starkt regulatoriskt stöd.”

Marco Northland fortsätter, “Genom Lundin Petroleums distribution av sina Etrionaktier till aktieägarna får vi en bred aktieägarbas i Sverige från första dagen och ett fortsatt starkt stöd från familjen Lundin”.

Etrion har för närvarande 179,8 miljoner utestående aktier och inga nya aktier kommer att ges ut i samband med sekundärnoteringen på NASDAQ OMX Stockholm. Lundin Petroleum delar ut cirka 71 miljoner aktier i Etrion till sina dryga 40 000 aktieägare, inklusive familjen Lundins stiftelser.

För ytterliggare information, besök gärna Etrions hemsida: www.etrion.com  eller kontakta:

Garrett Soden – Finansdirektör
Telefon: +41 (22) 715 20 90
Email: gsoden@etrion.ch

Om Etrion
Etrion bygger, äger och driver solkraftsparker i Italien. Etrion äger i dagsläget 40 megawatt (MW) operationelle och markbaserade fotovoltaiska solkraftverk, har 8 MW solpanelsparker under uppbyggnad samt har mer än 200 MW solenergirörledningar under utveckling i Italien. Etrion är listat på Torontobörsen och på NASDAQ OMX Stockholm (kodnamn ”ETX”).

Viktig information
De värdepapper som detta offentliggörande avser har inte registreras enligt US Securities Act och ingen sådan registrering krävs. Värdepapperen har inte godkänts av US Securities and Exchange Commission eller av någon delstatlig värdepappersmyndighet eller annan tillsynsmyndighet i USA, och ingen sådan myndighet har uttalat sig om fördelarna av något erbjudande avseende värdepapperen eller om huruvida detta offentliggörande är korrekt eller rättvisande. Varje uttalande om motsatsen är en straffbar handling i USA.

Alla investeringar är förenade med risk. Värdet på aktierna i Etrion kan fluktuera. Historisk utveckling är ingen garanti för framtida avkastning. Potentiella investerare uppmanas att inhämta professionell finansiell rådgivning inför eventuella investeringsbeslut.

Detta pressmeddelande innehåller vissa "framtidsinriktad information". Alla uttalanden, utöver uttalanden avseende historiska fakta, som rör aktiviteter, händelser eller utveckling som Bolaget bedömer, förväntar eller förutser kommer eller kan komma att inträffa i framtiden (inklusive, utan begränsning till, uppgifter om "SunPower Montalto"-projekten, dess produktionskapacitet eller dess förväntade kassaflöde) utgör framtidsinriktad information. Denna framåtblickande information speglar Bolagets nuvarande förväntningar eller övertygelser baserat på den information som för närvarande finns tillgänglig för Bolaget samt på vissa antaganden inklusive, utan begränsning till, antaganden om det pris till vilket Bolaget kommer att kunna sälja el från Montalto-projekt samt ett antagande om att Bolaget kommer att kunna tillämpa de EBITDA-marginaler för Montalto-projekten som motsvarar de genomsnittliga marginalerna för liknande projekt. Framtidsinriktad information är föremål för ett antal väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer samt andra faktorer som kan orsaka att faktiska resultat i Bolaget avviker väsentligt från de resultat som diskuteras i den framtidsinriktade informationen, och även om sådana resultat faktiskt eller i stor utsträckning realiseras, finns det inga garantier för att resultaten kommer att ha de förväntade konsekvenserna för eller effekter på Bolaget. Faktorer som kan orsaka faktiska resultat eller händelser att väsentligt avvika från nuvarande förväntningar inkluderar, men är inte begränsade till, oförutsedda kostnader och utgifter.

Framtidsinriktad information talar endast utifrån det datum då den framställs och, med undantag för vad som kan krävas enligt tillämpliga värdepapperslagar, frånsäger sig Bolaget någon avsikt eller skyldighet att uppdatera något framtidsinriktad information, oavsett om en förändring sker till följd av ny information, framtida händelser eller resultat eller på annat sätt. Även om Bolaget bedömer att de antaganden som innefattas i den framtidsinriktad informationen är rimliga, är framåtblickande information inte en garanti för framtida resultat och därmed bör inte otillbörlig tilltro anförtros sådan information till följd av osäkerhetsfaktorerna den innefattar.