Etteplans smarta lösning för jordbrukare vinner pris i tävlingen Tele2 IoT Challenge

Etteplan har utvecklat en smart lösning för jordbrukare, som gör att åkrarna kan meddela när de behöver vatten och gödningsmedel. Lösningen är baserad på IoT-teknologi (Internet of Things). Den gör det möjligt för bönderna att öka sin produktivitet på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Etteplan Smart Fields system, som är utvecklat av Marcus Carlberg och hans team vid Etteplans Göteborgskontor, vann andra pris i tävlingen Tele2 IoT Challenge, bland 135 deltagare från 28 länder.

Etteplan Smart Fields system mäter fukt, temperatur och jordens surhetsgrad. En sändare överför kostnadseffektivt och tillförlitligt data direkt från åkern. Data överförs en gång per timme via LoRa-nätverket (Long Range), som har en lång räckvidd och en låg strömförbrukning.

Tävlingen startade i Januari 2017 när Tele2 IoT beslutade att låta deltagarna experimentera med deras nya LPWA nätverk (Low-Power Wide-Area) i Göteborg för att komma upp med nya innovationer. Tele2 IOT Challenge är en tävling där lag tävlar om att utveckla en IoT lösning med hjälp av LPWA nätverket, som bygger på LoRa-tekniken. De stora fördelarna med nätverket är att IoT-enheter kan drivas i flera år på samma batteri och den hårdvaran är relativt billigt, vilket möjliggör nya tillämpningar.

“Detta pris är ett bevis på Etteplans etablerade position och expertis inom den växande IoT-marknaden. För våra kunder handlar framtiden om att koppla upp innovativa produkter för att uppnå ökad effektivitet”, säger Mikael Vatn, SVP, Central- och Västeuropa.

För mer information:

Mikael Vatn

Senior Vice President, Central & Western Europe

Etteplan

Outi Torniainen
Senior Vice President, Communications & Marketing
Tel. +358 40 512 1375

Etteplan erbjuder ingenjörstjänster, lösningar inom inbyggda system och IoT och teknisk dokumentation till världens ledande företag inom tillverkningsindustrin. Våra tjänster är inriktade på att förbättra konkurrenskraften på våra kunders produkter och tekniska processer genom hela produktlivscykeln. Resultatet av Etteplans innovativa ingenjörskunnande syns i många industrilösningar och vardagsprodukter.

Etteplan omsatte 183,9 miljoner (EUR) 2016. Bolaget har 2 500 medarbetare i Sverige, Finland, Nederländerna, Tyskland, Polen, Kina och Förenta Staterna. Etteplans aktie är noterad på Nasdaq Helsinki Oy under tickern ETTE.

Taggar: