.eu-registreringar har fördubblats på fem år

Bryssel, den 6 april 2011 – Registreringar av .eu-domännamn har fördubblats på fem år, avslöjar EURid, registreringsenheten för toppdomänen (TLD) .eu, på domänens femårsdag.

”I dag firar vi att .eu lanserades för fem år sedan. Sedan dess har.eu:s position som en av världens tio största toppdomäner stärkts genom en stadig tillväxt”, säger Marc Van Wesemael, VD på EURid. ”Det här är ett bevis för att .eu ger företag ett effektivt sätt att presentera sig på internet som öppna för affärer i hela Europa.”

Fortfarande starka fem år senare

Företag, organisationer och invånare i Europeiska unionen började använda .eu-webbadresser när de blev tillgängliga för allmänheten den 7 april 2006. Den första månaden efter lanseringen registrerades 1,7 miljoner .eu-webbadresser. Nu, fem år senare, har .eu-registreringarna fördubblats till 3,4 miljoner, vilket gör .eu till den nionde största toppdomänen i världen.

De senaste fem åren har .eu vuxit mest i Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien och Estland, och Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och Polen har utvecklats till .eu:s största marknader.

För att sätta tillväxten i ett sammanhang kan man jämföra med att vissa EU-länder haft större tillväxt inom .eu-registreringar sedan april 2006 än inom registreringar för respektive nationella toppdomäner, däribland .eu:s största marknad Tyskland:

.eu-tillväxt ccTLD-tillväxt*
Litauen 382 % 249 % (.lt)
Tjeckien 264 % 207 % (.cz)
Österrike 108 % 92 % (.at)
Belgien 79 % 7 % (.be)
Tyskland 65 % 43 % (.de)

Födelsedagsfirande för .eu

EURid firade i går .eu:s femårsjubileum vid Europaparlamentet i Strasbourg med en ceremoni där man skar upp en födelsedagstårta.

En informationsmonter om .eu har öppet för allmänheten på InfEuropa vid Rond-Point Schuman i Bryssel fram till den 15 april, där även jubileumsupplagan av EURid:s tidskrift .eu Identity finns tillgänglig. Tidskriften innehåller .eu-fallstudier och intervjuer med sakkunniga. En onlineversion har publicerats på http://link.eurid.eu/identity

* Uppgifter från Council of European National Top Level Domain Registries (CENTR) och registreringsenheterna för toppdomäner i Österrike, Belgien, Tjeckien, Tyskland och Litauen.

För pressinformation, kontakta:

Catherine Dowdell, PR-ansvarig. Telefon: +46 (0)8 5063 74 12. E-post: press@eurid.eu

Om .eu och EURid

.eu-domänen är en av de tio största toppdomänerna i världen och förenar 500 miljoner människor i 27 EU-länder kring en enda internetidentitet. Fler än tre miljoner .eu-namn har registrerats sedan domänen öppnades för registrering 2005. Många företag använder en .eu-webbplats som en praktisk lösning för att förmedla en tydlig europeisk identitet, däribland Bridgestone, Century 21, Hyundai, MAN Group, Microsoft Corporation och UniCredit Group.

EURid är en icke-vinstdrivande organisation som har utsetts av Europeiska kommissionen för att driva toppdomänen .eu. EURid samarbetar med fler än 850 godkända registrerade kunder och ger support på de 23 officiella EU-språken. EURid har sitt huvudkontor i Bryssel (Belgien) samt regionala kontor i Pisa (Italien), Prag (Tjeckien) och Stockholm (Sverige). Mer information på http://www.eurid.eu

Taggar: