EU:s handelsavtal med Japan klart

Idag blev förhandlingarna klara om ett handelsavtal mellan EU och Japan. Handelskommissionär Cecilia Malmström kom i förmiddags överens med Japans utrikesminister Taro Kono om avtalstexten, som också blir tillgänglig idag. Avtalet med Japan är det största som EU någonsin har förhandlat.

"Det här skickar en viktig signal om att EU och Japan står upp för fri, öppen handel med tydliga regler, i en tid då sådant ifrågasätts från många håll", säger handelskommissionär Cecilia Malmström, som imorgon reser till Buenos Aires för att där delta i det stora ministermötet i världshandelsorganisationen WTO, som sker vartannat år.

Avtalet river den stora majoriteten av tullar mellan EU och Japan, som t ex de på ost (som idag ligger på nästan 30 procent) och förenklar handeln med alltifrån livsmedelsprodukter till kläder, skor, läkemedel och maskinteknik. Det öppnar också upp tjänstemarknaden kring t ex telekommunikation, och ger dessutom EU tillgång till Japans stora upphandlingsmarknader i 48 stora städer.

Att hela Japanavtalet nu är klart följer på den övergripande politiska överenskommelse som slöts i somras. Sedan dess har EU:s och Japans förhandlare under hösten mejslat fram själva avtalstexten när det gäller t ex tariffer och tjänstehandel. Avtalet innehåller också ett kapitel om hållbar utveckling, med tydlig hänvisning till Parisavtalet om klimat.

Avtalet ska nu översättas och genomgå så kallad "legal scrubbing", och kan därefter gå till Europaparlamentet och EU:s medlemsländer för ratificering.

För frågor, kontakta pressekreterare Joakim Larsson på +32-498-969263 eller joakim.larsson@ec.europa.eu.

Längre pressmeddelande (engelska)

Allt om Japanavtalet - avtalstexten, faktablad, bakgrund, företagsexempel