Fira Europadagen med oss!

Diskutera EU:s framtid med EU-minister Ann Linde.

• Diskutera EU:s framtid med EU-minister Ann Linde.
  • Lyssna på ungdomar som arbetat som volontärer, studerat, praktiserat eller fått jobb i Europa och få tips om hur du själv kan dra nytta av den fria rörligheten inom EU.
  • Hör ungdomar från Storbritannien berätta vad Brexit betyder för deras framtid.
  • Bevittna handslaget mellan EU-ministern och ungdomsorganisationer för att öka ungas delaktighet i EU-politiken och lyssna på en diskussion om hur du kan påverka besluten.
  • Debattera framtidens Europa med företrädare för de politiska partiernas ungdomsorganisationer.

Tid:       tisdag 9 maj, kl. 09:30-15:10 (registrering från 09:00)

Plats:    Europahuset, Regeringsgatan 65 (våning 2), Stockholm

Anmälan:        http://bit.ly/2j0D2Hf
Livesändning: http://bit.ly/2968nao

PROGRAM

Europadagen, tisdagen den 9 maj, kl. 9:30-15:10

Moderator: Rosaline Marbinah , vice ordförande, Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer (LSU)

09:30-09:40                  Inledning

Katarina Areskoug Mascarenhas , chef för EU-kommissionens representation i Sverige

09:40-10:20                  Studera och praktisera i Europa

Möt yrkeselever och studenter som deltagit i Erasmus+! Att studera eller praktisera i ett annat europeiskt land blir för många en minnesvärd upplevelse. Det ger förståelse för andra kulturer och traditioner, fördjupar språkkunskaper och stärker CV:t. Med Angela Andersson , Universitets- och högskolerådet (UHR), Sofia Sjöholm , Marielle Robien , Marika Landbring och Yasin Akar .

10:20-10:40                  Fika (kostnadsfritt)

10:40-11:20                  Volontärarbeta i Europa

Träffa svenska, tyska och grekiska deltagare från olika delar av Erasmus+ Ung och Aktiv. Lyssna på deras berättelser om ungdomsutbyten och frivilligarbete i Europa. Tack vare Europeisk Volontärtjänst kan svenska organisationer och kommuner få en extraresurs. Lär dig dessutom mer om de utökade möjligheter som Europeiska Solidaritetskåren erbjuder! Med Erik Lanne och Jakob Hasslöw , Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), Alexander Sandström , tidigare EVS-volontär i Frankrike och numera student i fysik, Maria Samaridou , grekisk EVS-volontär som nu är tyskalärare i Sverige, Lars Fagernäs , mångårig erfarenhet från ungdomsutbyten och studerar till musikalartist, Milena Müller och Rebecca Hofmann , tyska EVS-volontärer på Stockholms kulturskola.

11:20-11:40                  Vad tycker Sveriges ungdomar om EU?

Sveriges ungdomsrepresentanter i EU lanserar årlig rapport om Sveriges ungdomars delaktighet i EU. Rapporten tar fram politiska åtgärder och rekommendationer för beslut som kan möjliggöra ett bättre EU för ungdomar. Med Dana Pourkomeylian och Alice Bergholtz, svenska ungdomsrepresentanter i EU.

11:40-12:10                  Ung i Storbritannien efter Brexit: Hur blir det?

British Youth Council , landsrådet för Storbritanniens ungdomar och ungdomsorganisationer, resonerar kring möjliga konsekvenser av Brexit. Med Arooj Khan och Francesca Reed , Storbritanniens ungdomsambassadörer till EU, samt Imse Spragg Nilsson , ledamot i Europeiska ekonomiska och sociala kommittén.

12:10-13:10                  Lunch (kostnadsfritt)

13:10-13:40                  EU-handslag med ungdomsrörelsen

EU- & handelsminister Ann Linde och vice ordförande i LSU Rosaline Marbinah skakar hand och ger löften för ökad delaktighet i EU. Med Anja Olin Pape , vice ordförande i Europarådets Advisory Council on Youth.

13:40-14:10                  Vad betyder EU för dig?

EU- & handelsminister Ann Linde delar ut pris till vinnarna av UHR:s filmtävling EU-minuten och samtalar med vinnarna och publiken om EU:s framtid.

14:10-15:10                 Debatt mellan partiernas ungdomsförbund om framtidens EU

Med Christian Carlsson , förbundsordförande KDU, Hanna Lidström , språkrör Grön ungdom, Joar Forssell , förbundsordförande LUF, Magnus Ek , förbundsordförande CUF, Philip Botström , förbundsordförande SSU, Arba Kokalari , ledamot MUF, Gabriel Kroon , Ungsvenskarna SDU. Moderator: Herman Melzer , EU-reporter Sveriges Radio.

15:10  Fika! Kaffe, te och EU-tårta (kostnadsfritt)