Vad är läget i Europa? Missa inte Junckers linjetal om tillståndet i EU den 12 september kl. 9.00!

EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker håller sitt årliga linjetal den 12 september klockan 9.00 i Europaparlamentet i Strasbourg.

Talet simultantolkas till svenska och kan följas live på vår Facebooksida: https://www.facebook.com/EUkommissionen/.

Om ni vill sända talet hittar ni bild och ljudfiler här: https://ec.europa.eu/avservices/ebs/schedule.cfm

Mer information om talet hittar du på: http://europa.eu/rapid/press-release_AGENDA-18-5233_en.htm

Varje år i september håller EU-kommissionens ordförande ett tal till Unionen inför Europaparlamentet. Han förklarar i talet hur EU-kommissionen ska tackla de viktigaste utmaningarna som unionen står inför. Talet följs av en debatt med Europaparlamentarikerna. Det första talet till Unionen hölls 2010 efter att Lissabonfördraget hade trätt ikraft. Talet innebär också startskottet för ett samarbete mellan Europaparlamentet och rådet för att ta fram EU-kommissionens arbetsprogram för 2019.

Junckers tal till Unionen är det sista före nästa års val till Europaparlamentet och hålls mitt under den pågående debatten om EU:s framtid utan Storbritannien. Han förväntas därför också presentera förslag för en mer enad, starkare och mer demokratisk union - bland annat inför toppmötet i Sibiu i maj 2019 som ska summera den framtidsdiskussion om den Europeiska Unionen som pågått under en längre tid.

Katarina Areskoug Mascarenhas, chef för EU-kommissionens representation, kommenterar gärna talet i efterhand. För mer information inför talet är du varmt välkommen att kontakta representationen.

Kontaktuppgifter:

Katarina Mascarenhas Areskoug, chef för EU-kommissionen