Förslag på dagordning och beslut till årsstämma 2016

IDEON, Lund: Aktieägarna i det Aktietorget listade bolaget European Institute of Science AB (publ), org. nr. 556404-2769, kallas härmed till årsstämma fredagen den 1 april 2016 klockan 11.00 på bolagets kontor, IDEON Science Park, Scheelevägen 27, 4 våningen, SE-223 70 Lund. Aktieägare som önskar delta i stämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB (tidigare VPC AB) förda aktieboken den 24 mars 2016, dels senast den 25 mars 2016 kl 12.00 anmäla sin avsikt att delta på stämman med brev till bolaget (se adress ovan) eller med e-mail (info@euris.org).

Förslag till dagordning

1. Val av ordförande vid stämman.

2. Upprättande och godkännande av röstlängd.

3. Val av en eller flera justeringsmän.

4. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad.

5. Godkännande av dagordningen.

6. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse.

7. Beslut:

a) om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen

b) om dispositioner beträffande bolagets förlust enligt fastställda balansräkning

c) om ansvarsfrihet för styrelsemedlemmarna och verkställande direktör.

8. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden.

9. Val av styrelse och eventuella styrelsesuppleanter samt, i förekommande fall, val av revisor och eventuella revisorssuppleanter.

10. Annat ärende

a) Beslut om valberedning.

b) Fastställande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

c) Annat ärende, som uppkommer på stämman enligt aktiebolagslagen (2005:551)  eller bolagsordningen.

11. Stämmans avslutande.

Punkt 7b: Förslag avseende disposition av förlust
Styrelsen föreslår att reservfonden minskas med 10 575 210 SEK för att täcka årets förlust och den ackumulerade förlusten så att 0 SEK överförs i ny räkning.

Punkt 7c: Ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktören
Revisorn tillstyrker att årsstämman beviljar styrelsens ledamöter och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Punkt 1, 8-9, 10a: Förslag avseende val av styrelseledamöter, styrelseordförande, revisorer samt arvoden till styrelse och revisorerna
Valberedningen föreslår omval av sittande styrelse och ordförande med oförändrade arvoden.

Punkt 10b: Förslag till beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Styrelsens förslag till riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare innebär i huvudsak att bolaget skall erbjuda en marknadsmässig kompensation som möjliggör att ledande befattningshavare kan rekryteras och behållas. Förmånerna skall utgöras av fast lön, eventuell rörlig ersättning och övriga sedvanliga förmåner och pension. Rörlig ersättning skall vara maximerad och relaterad till den fasta lönen. Den rörliga ersättningen skall baseras på utfallet i förhållande till uppsatta mål och sammanfalla med aktieägarnas intressen. Pensionsförmåner skall vara avgiftsbestämda och pensionsrätt skall gälla från tidigast 65 års ålder. Rörlig ersättning skall i huvudsak inte vara pensionsgrundande. Marknadsmässig ersättning skall utgå till styrelseledamöter som utför arbete för bolaget utöver styrelsearbetet. Styrelsen skall ha rätt att frångå riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för detta.

Lund den 11:e mars 2016

VD och kontaktperson: Docent Dario Kriz