Förslag till dagordning och beslut på extra bolagsstämma 2016-06-03

IDEON, Lund: Aktieägarna i det Aktietorget listade bolaget European Institute of Science AB (publ), org. nr. 556404-2769, kallas härmed till extra bolagsstämma fredagen den 3 juni 2016 klockan 11.00 på bolagets kontor, IDEON Science Park, Scheelevägen 27, 4 våningen, SE-223 70 Lund. Aktieägare som önskar delta i stämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB (tidigare VPC AB) förda aktieboken den 28 maj 2016 (att notera är att avstämningsdagen är en lördag innebärande att aktieägare måste vara i nyss nämnda aktiebok senast fredagen den 27 maj 2016), dels senast den 28 maj 2016 kl 12.00 anmäla sin avsikt att delta på stämman med brev till bolaget (se adress ovan) eller med e-mail (info@euris.org).

Förslag till dagordning

1. Val av ordförande vid stämman.

2. Upprättande och godkännande av röstlängd.

3. Val av en eller flera justeringsmän.

4. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad.

5. Godkännande av dagordning.

6. Beslut om nyemissions enligt beslutsförslag A alternativt beslutsförslag B alternativt beslutsförslag C.

7. Stämman avslutas

Styrelsens beslutsförslag A

Styrelsen avser med föreslagen nyemission erhålla ett belopp på högst 12 289 590 kr för att utvidga bolagets produktions‐ och försäljningsverksamhet samt för uppbyggnad av en buffert. Mot bakgrund av ovanstående föreslår styrelsen att stämman fattar följande beslut:

att öka bolagets aktiekapital med högst 1 228 959 kronor genom nyemission av högst 12 289 590 aktier av serie B (med ett kvotvärde på 0,10 kr per aktie);

att emissionslikviden skall uppgå till högst 12 289 590 kronor;

att för varje tecknad aktie av serie B skall erläggas 1:00 kronor;

att för varje tecknad aktie av serie B skall erläggas kvotvärdet 0:10 kronor och en överkurs om 0:90 kronor tillhopa 1:00 kronor i pengar varvid överkursen ska tillföras överkursfonden;

att emissionen skall ske med företrädesrätt för aktieägarna, varvid fem (5) befintliga aktier oavsett serie skall berättiga till teckning av nio (9) nya aktier av serie B;

att avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna nya aktier skall vara den 10 juni 2016;

att den som på avstämningsdagen är registrerad aktieägare i bolaget kommer att erhålla en stycken teckningsrätt för varje innehavd aktie oavsett serie,

att aktieteckning skall äga rum under tiden från och med den 14 juni 2016 till 28 juni 2016, med rätt för styrelsen att förlänga denna tidsfrist;

att fem (5) teckningsrätter berättigar till teckning av nio (9) nya aktie av serie B i bolaget,

att teckning med stöd av företrädesrätt skall ske genom kontant betalning;

att handel med teckningsrätter skall ske inom perioden 14 juni 2016 till 23 juni 2016;

att i den utsträckning inte samtliga aktier tecknas med företrädesrätt skall teckning utan företrädesrätt kunna äga rum inom ramen för emissionens högsta belopp, varvid tilldelning vid överteckning skall ske i enlighet med bolagsordningens paragraf 4;

att teckning utan företrädesrätt skall ske under tiden från och med den 14 juni 2016 till 28 juni 2016 på fastställt formulär;

att teckning utan stöd av företrädesrätt ska ske enligt separat teckningslista;

att betalning för de aktier som tecknas utan företrädesrätt skall erläggas kontant varvid likviddag skall vara 7 juli 2016;

att vid teckning utan företrädesrätt skall poststorleken vara 3 000 aktier;

att vid bristande teckning liksom vid full teckning får alla de aktier man har tecknat sig för;

att till styrelsen delegera att besluta om tilldelning av aktier;

att utgivande samt handel av betalda tecknade aktier (BTA) även kallade interimsaktier skall ske;

att de nyemitterade aktierna skall medföra rätt till utdelning från och med för innevarande räkenskapsår 2016; samt att styrelsen, eller den styrelsen utser, skall bemyndigas att vidta sådana smärre ändringar som kan komma att erfordras samband med registrering vid Bolagsverket eller Euroclear Sweden AB.

Sista dag för handel inklusive teckningsrätt är den 8 juni 2016. Vid fulltecknad nyemission kommer de nyemitterade aktierna att utgöra 57 % rösterna och 64 % av kapitalet. Handel med teckningsrätter och betalda tecknade aktier kommer att ske på handelsplatsen AktieTorget. Ytterligare information kommer att presenteras i det memorandum som Bolaget avser publicera i samband med emissionen. Det totala antalet aktier i bolaget före emissionen uppgår till 6 827 550 stycken, varav 792 000 av serie A samt 6 035 550 av serie B.

Styrelsens beslutsförslag B

Styrelsens beslutsförslag B är beslutsförslag A med följande avvikelse:

att emissionslikviden skall uppgå till högst 9 831 672 kronor;

att för varje tecknad aktie av serie B skall erläggas 0:80 kronor;

Styrelsens beslutsförslag C

Styrelsens beslutsförslag C är beslutsförslag A med följande avvikelse:

att emissionslikviden skall uppgå till högst 7 373 754 kronor;

att för varje tecknad aktie av serie B skall erläggas 0:60 kronor;

Förslag till beslut jämte övriga handlingar enligt 13 kap aktiebolagslagen (2005:551) finns tillgängliga hos Bolaget och kan laddas ner från bolagets hemsida (www.euris.org) från och med fredagen 13 maj 2016.

Lund den 13 maj 2016

EURIS utvecklar, marknadsför och säljer produkter och tjänster inom LifeScience och veterinärmedicin med fokus på detektion, upprening, lagring samt transport av proteiner. EURIS är grundare av flera listade högteknologiska utvecklingsbolag belägna i nära anslutning till Lunds Universitet.