EuroMaint inleder samarbete med AEA Technology för att kunna erbjuda järnvägsföretagen underhåll i världsklass

EuroMaint AB och AEA Technology Rail (AEA) har inlett ett samarbete med målet att inom ramen av ett partnerskap erbjuda transportindustrin ett underhåll i världsklass. Partnerskapet förenar EuroMaint, ledande inom tågunderhåll, med AEAs tekniska kunnande och världsledande underhållsverktyg.

Sedan EuroMaint bildades år 2001 har företaget snabbt byggt upp ett kostnadseffektivt och kvalitetssäkrat underhållssystem för järnvägsföretag i Skandinavien. - Vi försöker alltid att ge våra kunder ett ökat värde för pengarna, säger Björn Sundén, vice vd för EuroMaint. Genom att nu kunna använda AEAs avancerade teknologi och stora kunskap som en integrerad del i vårt underhållsarbete, kan vi minska kostnaderna och förbättra våra tjänster. Vi kan också bredda vårt tekniska utbud till kunderna och därmed tar vi ytterligare ett steg som det ledande underhållsföretaget i branschen. - Detta partnerskap ger oss möjlighet att arbeta i nära samarbete med ett ledande underhållsföretag. Det ökar effektiviteten och hjälper båda företagen att ytterligare förbättra servicen till kunderna, säger Stuart Hill, vd för AEA Technology Rail. Första steget i samarbetet blir att genomföra ett fullskaligt test för så kallat tillståndsbaserat underhåll i verkstaden i Hagalund utanför Stockholm. Om EuroMaint AB Företaget bildades vid årsskiftet 2000/01 när Statens Järnvägar bolagiserades och SJ Teknik blev EuroMaint AB. Företagets huvudsakliga verksamhet är service och underhåll av tåg. EuroMaint, med huvudkontor i Solna, har verkstäder på 14 orter: Blackvreten, Borlänge, Gävle, Göteborg, Hallsberg, Linköping, Luleå, Malmö, Nässjö, Stockholm/Hagalund, Sundsvall, Vännäs, Åmål och Örebro. EuroMaint sysselsätter 1 400 personer och har en omsättning på 1,5 miljarder kronor. För ytterligare information kontakta vvd Björn Sundén, tel 08/070-762 52 05 eller Lena Wettergård, kommunikationschef EuroMaint AB, 070-762 52 78 eller besök www.euromaint.se Om AEA Technology Rail AEA Technology Rail är Europas ledande konsultföretag inom järnväg med en världsledande bred järnvägskompetens, som utnyttjas av järnvägsföretag över hela världen. Företaget har mer än 1 000 järnvägskonsulter över hela Europa. För ytterligare information kontakta informationsavdelningen AEA Rail, tel +44 870 190 1017 eller besök www.aea.co.uk/rail

Om oss

Euromaint erbjuder kvalificerat tekniskt underhåll som tillgodoser kundernas behov av väl fungerande fordonsflottor. Bolagets tjänster och produkter säkrar tillförlitligheten och livslängden för spårburna fordon såsom godsvagnar och passagerartåg samt lok och arbetsmaskiner. Euromaint har en omsättning på cirka 2,5 miljarder SEK och cirka 2 400 medarbetare (2012). Bolaget har verksamhet i Sverige, Belgien, Lettland, Nederländerna samt Tyskland. Euromaint ägs av Ratos, ett av Europas största börsnoterade ägarbolag. www.euromaint.com