EU-kommissionen gör European Spallation Source till ERIC

EU-kommissionen beslutade i går formellt att European Spallation Source (ESS) upprättas som ett europeiskt konsortium för forskningsinfrastruktur, förkortat ERIC. Beslutet träder i kraft den 28 augusti.

EU-kommissionens godkännande av European Spallation Source som ERIC är en viktig milstolpe för projektet, säger Jim Yeck, Director General, ESS. I och med det här beslutet blir ESS en internationell organisation med juridisk ställning i alla medlemsländer, och därmed sätts ramen för att vi ska kunna genomföra projektet tillsammans med våra samarbetspartners i de länderna.

Forskningsanläggningen European Spallation Source, som baseras på världens mest kraftfulla neutronkälla, håller just nu på att byggas i Lund, Sverige. Det är det största och ett av de mest prioriterade projekten på ESFRI:s (European Strategy Forum on Research Infrastructures) prioriteringslista som antogs 2006 för att främja utvecklingen av forskningsinfrastruktur i Europa. EU:s beslut att upprätta European Spallation Source som en ERIC innebär en ny organisationsform för ESS. I och med detta kan alla partnerländer delta i beslut om och direkt finansiera forskningsanläggningen.

European Spallation Source ERIC:s grundarländer är: Danmark, Estland, Frankrike, Italien, Norge, Polen, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Ungern. Belgien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien går initialt med som observatörsländer i European Spallation Source ERIC och kommer att bli medlemmar inom en snar framtid.

ESS AB etablerades under en övergångsperiod som ett svenskt aktiebolag ägt av de svenska och danska regeringarna och kommer överföra alla tillgångar, åtaganden och personal till European Spallation Source ERIC den 1 oktober 2015. Därefter kommer European Spallation Source ERIC Council (motsvarande styrelse), som består av representanter för ESS medlemsländer, att fungera som enda styrande organ.

European Spallation Source ERIC Council har utnämnt Jim Yeck till Director General för European Spallation Source ERIC, och professor Lars Börjesson till sin ordförande.

Värdländerna Sverige och Danmark har lotsat det paneuropeiska projektet ESS genom byggstarten för ett år sedan till bildandet av en ERIC samägd av ett stort antal europeiska länder. Det visar på stort ledarskap, säger Lars Börjesson. Nu ser vi fram emot att alla ESS medlemsländer tillsammans tar ledarskapet och för ESS mot driftstart i slutet av årtiondet.

Etableringen av European Spallation Source ERIC kommer att firas med en ceremoni i Lund den 8 september 2015. EU:s generaldirektör för forskning och innovation, Robert-Jan Smits, kommer då att överräcka en minnesplakett till ESS. European Spallation Source ERIC Council kommer att hålla nästa möte i mitten av oktober på ESS byggarbetsplats.

Det officiella namnet på forskningskonsortiet kommer att vara European Spallation Source ERIC, inte ESS ERIC.

Julia Öberg, Press Officer ESS 46 (0)721-79 23 11 / 46 46 888 33 11

Allen Weeks, Head of Communications ESS +46 46 888 21 52

European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla. ESS är ett europeiskt samarbetsprojekt. Anläggningen som byggs i Lund gör det möjligt att studera olika material på molekyl- och atomnivå och öppnar för ny forskning inom många områden, som life science, materialvetenskap, arkeologi och magnetism. Det första spadtaget togs i september 2014. ESS förväntas leverera de första neutronerna innan decenniets slut.

Citat

EU-kommissionens godkännande av European Spallation Source som ERIC är en viktig milstolpe för projektet. I och med det här beslutet blir ESS en internationell organisation med juridisk ställning i alla medlemsländer, och därmed sätts ramen för att vi ska kunna genomföra projektet tillsammans med våra samarbetspartners i de länderna.
Jim Yeck, Director General, ESS