Bästa köpen med hjälp av din mobiltelefon

Karlskrona 2000-03-13 Prispressaren Pricerunner.com och Europolitan i samarbete Bästa köpen med hjälp av din mobiltelefon Ett samarbete mellan mobilteleoperatören Europolitan och prispressaren Pricerunner.com ger nu konsumenterna mer makt. Tillsammans har företagen utvecklat en världsunik tjänst som gör det möjligt att via mobiltelefonen - direkt i affären - göra prisjämförelser mellan miljontals varor hos drygt 65 återförsäljare. Både nätbutiker och vanliga butiker inkluderas. Samarbetet mellan Europolitan och Pricerunner.com innebär att du nu med hjälp av mobiltelefonen enkelt kan jämföra priser och produkter var du än befinner dig. Det enda du behöver är en mobiltelefon med Europolitan abonnemang och möjlighet att skicka SMS eller använda WAP. - Samarbetet med Europolitan gör att Pricerunner.com kan erbjuda konsumenterna unika möjligheter att snabbt och enkelt jämföra priser på miljontals produkter inom kategorierna böcker, datorprodukter, hemelektronik, telefoni och vitvaror. Du kan nu direkt i affären ta reda på om varan går att köpa billigare någon annanstans. Konsumenten får ännu mer makt och det är ju vår ambition, säger Kristofer Arwin som är VD för Pricerunner.com. Den nya prisjämförelsetjänsten via mobiltelefonen är den första i sitt slag. - Den nya tjänst vi utvecklat med Pricerunner.com visar på den betydelse mobiltelefonen har som kommunikationsredskap. Den innebär också att vi tagit ytterligare ett steg mot vår vision om en framtid där all personlig telekommunikation är trådlös, säger Magnus Hoffner, ansvarig produktutveckling av Internet-tjänster för Europolitan. Pricerunner.com grundades i juli 1999 och tjänsten lanserades i december 1999. Grundare är Kristofer Arwin och Magnus Wiberg. Bolaget utvecklades inom Cell Ventures med Ledstiernan och General Electric Equity som finansiärer. Bonnier Venture blev nyligen delägare i Pricerunner.com genom en investering på 20 miljoner kronor. Pricerunner.com är idag Sveriges ledande konsumentguide för jämförelseshopping. På Pricerunner.com erbjuds produkt- och prisjämförelser inom varukategorierna böcker, hemelektronik, datorprodukter, vitvaror och telefoni. Pricerunner.com täcker in såväl vanliga butiker som nätbutiker. Genom att ge konsumenten en objektiv och informationsrik överblick gör jämförelseshopping det lättare att göra ett bra köp samtidigt som priserna pressas. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB samt Europolitans systerbolag Europolitan Stores AB och Doberman AB, sysselsätter omkring 1000 personer. För mer information kontakta: Kristofer Arwin, VD och initiativtagare Pricerunner.com, tel: 08-566 159 22, e-post: kristofer.arwin@pricerunner.com, Magnus Hoffner, ansvarig produktutveckling Internet, Europolitan AB, tel: 0708-33 10 74, e-post: magnus.hoffner@europolitan.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00410/bit0002.pdf