Europolitan och Kipling i strategiskt samarbete inom positionering

PRESSMEDDELANDE - Karlskrona 2000-03-30 Europolitan och Kipling i strategiskt samarbete inom positionering Europolitan och Kipling fördjupar samarbetet kring positionering. Ett nytt samarbetsavtal har tecknats, som i ett första steg innebär att Kipling nu uppgraderar MOTION, ett positioneringssystem för GSM. Europolitan lanserade under hösten 1999 en GSM-baserad positioneringstjänst. Samarbetet med Kipling ger nu Europolitan möjlighet att utveckla och förfina tjänster baserade på geografisk position. - Positionering via MOTION ger oss stora fördelar och gör det möjligt för oss att kunna erbjuda våra kunder flexibla tjänster baserade på olika positioneringslösningar, säger Magnus Forsbrand, Teknisk chef på Europolitan. - Positionering är ett område som vi prioriterar, och vårt arbete med att utveckla personligt anpassade tjänster för våra kunder inom det här området har pågått under en längre tid. Tack vare samarbetsavtalet med Kipling tar vi nu ytterligare ett steg i rätt riktning, säger Mikael Kluge, marknadschef på Europolitan. Avtalet innebär också att Europolitan kommer att bistå Kipling genom att agera referenskund i internationella affärer. - Att Kipling nu har status som leveratör av plattformar för positionering har stor betydelse för Kiplings internationella expansion, säger Gustaf Ekberg, VD på Kipling. Europolitan AB är en svensk GSM-operatör som prioriterar service och kvalitet. Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona och är ledande i utvecklingen av tekniskt avancerade tjänster för GSM900/1800. Europolitangruppen, som även omfattar börsnoterade moderbolaget Europolitan Holdings AB, samt systerbolagen Europolitan Stores AB och Doberman AB, sysselsätter omkring 1000 personer. Mer information finns på www.europolitan.se Kipling är ett oberoende konsult- och systemföretag inom telekom. Företagets affärsidé är att erbjuda telekomkompetens och systemlösningar åt telekommarknaden. Verksamheten bedrivs i fem dotterbolag; Kipling Information Technology med kontor i Telecom City (Karlskrona) och Stockholm, Kipling Systems Integration i Göteborg, Kipling Mobile Business i Lund, Kipling Systems AB, samt Kipling Information Technology Ltd med kontor i London. Kipling är sedan juni 1998 noterat på Nya Marknaden. Mer information finns på www.kipling.se. För mer information kontakta: Magnus Forsbrand, Teknisk chef, Europolitan AB, telefon 0708-33 10 41, e-post: magnus.forsbrand@europolitan.se Gustaf Ekberg, VD och koncernchef, Kipling Holding AB, Telefon 0709-37 95 36, e-post: gustaf.ekberg@kipling.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00400/bit0002.pdf